Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 26-09-2013

Kredietwaardigheid is het woord van de week

282 keer gelezen

Als ondernemer kom je een hoop nieuwe termen tegen. Wij lichten elke week een relevant begrip toe, zodat u toekomstig weet wat hiermee bedoeld wordt. Het woord van deze week: kredietwaardigheid.

Wat is kredietwaardigheid?

Heel simpel gezegd is een bedrijf kredietwaardig als het zijn rekeningen kan betalen en dit ook daadwerkelijk doet. Om de stempel ‘kredietwaardig’ op een onderneming geplakt te krijgen, moet het dus financieel gezond zijn.

Een zeer kredietwaardig bedrijf krijgt een AAA-rating, een bedrijf waarbij de kredietwaardigheid ver te zoeken is, krijgt een D-rating.

Wat doet kredietwaardigheid?

Als de betalingsgeschiedenis van een onderneming positief is en het toekomstperspectief er rooskleurig uitziet, wordt een bedrijf meestal als kredietwaardig beschouwd.

Kredietwaardigheid

Dit is mooi, want daardoor kan het bedrijf weer groeien. Groeien door leningen af te sluiten om nieuwe projecten te starten, groeien door meer klanten aan te trekken, maar ook groeien door nieuwe mensen in dienst te nemen. Steeds meer potentiële werknemers, en dan met name freelancers, checken namelijk de kredietwaardigheid van een onderneming voordat zij hier aan de slag gaan.

Kredietwaardigheid checken

Wat heb je aan kredietwaardigheid?

Als ondernemer is het natuurlijk heerlijk om een bedrijf te runnen dat kredietwaardig is. Goed voor de portemonnee en goed voor de gemoedstoestand. Maar naast de kredietwaardigheid van het eigen bedrijf, speelt ook de kredietwaardigheid van andere bedrijven een belangrijke rol. Als ondernemer wil je uiteraard alleen in zee gaan met klanten die ook daadwerkelijk betalen. Het is dan ook niet onverstandig om de kredietwaardigheid van andere bedrijven te checken voordat je werk voor hen verricht. Hoe groot is de kans op wanbetalingen? Wat is de omzet? Hoe ziet de betalingsgeschiedenis van de klant eruit? Antwoorden op deze vragen helpen jou als ondernemer onaangename verrassingen te voorkomen. De tijd van blind vertrouwen is helaas voorbij.

Kredietwaardigheid in het nieuws

Kredietwaardigheid lijkt meer in het nieuws te zijn dan ooit te voren. Door de financiële crisis zijn veel bedrijven hun goede kredietwaardigheidsstatus verloren.

Internationale bedrijfsinformatie

Organisaties die de kredietwaardigheid van bedrijven checken, hebben het er maar druk mee. Zo is Moody’s, een Amerikaanse kredietbeoordelaar, regelmatig in het nieuws over de ratings van bedrijven die zij bijstelt naar aanleiding van de veranderende financiële werkelijkheid. Deze ratings kunnen een enorme impact hebben op het vertrouwen van aandeelhouders, maar ook op het vertrouwen tussen bedrijven onderling (B2B). Daarom is het essentieel voor je kredietwaardigheid om als onderneming je financiën goed op orde te hebben en facturen tijdig te betalen.

Krijg je maar geen genoeg van dit onderwerp? Lees dan ook mijn blog over kredietinformatie.

Kredietinformatierapport