Artikel
Geschreven door Stephanie Matse
Posted on 09-07-2015

Leveringsvoorwaarden: waarom zijn ze een must?

261 keer gelezen

Hoe vaak heeft u bij een online aankoop een waarschuwing gekregen dat u vergeten bent ‘akkoord met de leveringsvoorwaarden’ aan te vinken? En hoe vaak heeft u vervolgens dat vinkje maar aangeklikt om ervan af te zijn, zonder ook maar een letter van die voorwaarden te lezen? De verkoper is al lang blij, want of u de voorwaarden nu leest of niet – hij wil slechts dat u akkoord gaat. Leveringsvoorwaarden zijn er namelijk niet voor niets. Ze beschermen de verkoper tegen risico´s. 

Wat zijn leveringsvoorwaarden?

Leveringsvoorwaarden zijn bedoeld om (financiële) risico´s uit te sluiten en zijn specifiek gericht op (u raadt het al…) zaken die te maken hebben met het leveren van een product of dienst. Ze zijn daarnaast bedoeld om het leven gemakkelijker te maken, want het zou ondoenlijk zijn om voor iedere verkoop aparte voorwaarden op te stellen. We hebben het dan ook wel over ‘algemene’ leveringsvoorwaarden. Er gelden daarbij slechts twee wettelijke eisen. Uw voorwaarden mogen niet ‘onredelijk bezwarend’ zijn voor de koper en de koper moet de voorwaarden eenvoudig kunnen vinden en lezen. U heeft dus een ‘informatieplicht’. 

Deponeren? Niet verplicht, wél verstandig. Hoewel veel ondernemers dit denken, hoeft u uw leveringsvoorwaarden niet te deponeren bij de Kamer van Koophandel of de rechtbank. Dit is echter wel verstandig. Als u uw voorwaarden deponeert, kan een koper ze namelijk altijd opvragen - óók als u ze zelf om wat voor reden dan ook niet kunt verstrekken. Daarnaast heeft deponeren een bewijsfunctie. De datum van deponeren wordt namelijk vastgelegd, waardoor u exact aan kunt tonen hoe uw voorwaarden er op een bepaalde datum uitzagen. Dit betekent overigens wel dat áls u uw voorwaarden aanpast, deze opnieuw moeten worden gedeponeerd.

Waarom zou u ze opstellen? 

Volgens het online platform Ikwordzzper.nl had 25% van de juridische conflicten voorkomen kunnen worden als de verkoper algemene leveringsvoorwaarden had gehad. Vooral aansprakelijkheid blijkt een veelvoorkomend thema bij conflicten te zijn. Dit kan uitstekend worden afgedekt met degelijk opgestelde voorwaarden. Het vraagt misschien één keer wat tijd en mogelijk ook geld als u een expert inschakelt, maar bedenk eens hoeveel advocaatkosten u ermee uitspaart. Want aansprakelijkheid is slechts één onderwerp. Juridische conflicten kunnen ook gaan over (gevolg)schade, verkeerde leveringen of bijvoorbeeld betalingen. Een simpele verwijzing naar de voorwaarden kan voldoende zijn om op al deze gebieden vervelende en prijzige juridische trajecten te voorkomen.

De inhoud van leveringsvoorwaarden 

Veel brancheorganisaties hebben voor hun leden kant en klare algemene leveringsvoorwaarden opgesteld en gedeponeerd. Deze kunt u overnemen en waar nodig eventueel aanpassen aan specifieke zaken die voor uw bedrijf gelden. Heeft u deze luxe niet, dan zult u uw voorwaarden zelf op moeten stellen. Voor ‘inspiratie’ kunt u dan altijd kijken hoe uw concurrenten het doen. Veel voorkomende onderwerpen zijn in ieder geval de betalingsvoorwaarden en regels rondom levering, garantie en overmacht. Daarnaast komen onderwerpen aan bod als incasso, klachten, retourzendingen, intellectueel eigendomsrecht, aansprakelijkheid, beëindiging van de overeenkomst en het toepasselijke recht bij geschillen. 

Wat zijn de internationale regels? 

Als u zaken doet met het buitenland, heeft u extra zaken om op te letten. Zorg er allereerst voor dat uw zakenpartner de voorwaarden heeft vóór u de overeenkomst sluit. Daarnaast is het verstandig uw voorwaarden op te stellen in de taal van de koper. U heeft immers een informatieplicht. Als de koper de voorwaarden niet snapt (en dat gebeurt al snel als je de Nederlandse taal niet machtig bent…), heeft u de kans dat uw voorwaarden niet rechtsgeldig worden verklaard. Klinkt dat ingewikkeld? Vrees niet: de ‘Incoterms’ zijn er om u te helpen. De Incoterms zijn wereldwijd erkende algemene leveringsvoorwaarden waarin zaken worden geregeld als de rechten en plichten van de koper en verkoper, het transport - en verzekeringen, vergunningen en andere formaliteiten. Omdat niet iedere situatie hetzelfde is, zijn elf verschillende Incoterms opgesteld. Vier voor transport over water en zeven voor alle soorten transport. Deze Incoterms willen nog wel eens veranderen, dus het is belangrijk altijd de laatste versie te gebruiken. U kunt voor de meest actuele editie terecht bij de Nederlandse tak van de International Chamber of Commerce (www.icc.nl). Op het moment van schrijven van dit artikel zijn de elf Incoterms: 

Icoterms algemeen:

  1. EXW: ex works 
  2. FCA: free carrier 
  3. CPT: carriage paid to 
  4. CIP: carriage and insurance paid to 
  5. DAT: delivered at terminal 
  6. DAP: delivered at place 
  7. DDP: delivered duty paid 

Icoterms voor transport over water:

  1. FAS: free alongside ship 
  2. FOB: free on board 
  3. CFR: cost and freight 
  4. CIF: cost insurance and freight

Meer informatie

Wilt u weten welke ondersteuning Graydon u biedt om risico’s te beperken bij het (internationaal) zakendoen? Neem contact met ons op, we helpen u graag!