Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 08-11-2013

Liggen de pepernoten al in de winkel? Tijd voor een vooruitblik op de belangrijkste marketingtrends voor 2014

21 keer gelezen

Forbes en Socialmediatoday.com blikken in recente artikelen vooruit op de zeven en respectievelijk vijf belangrijkste trends in online marketing voor volgend jaar. Voor degenen onder ons die dat misschien al te lange verlanglijstjes vinden: een korter overzicht  met de drie belangrijkste trends die we dit jaar hebben kunnen zien, en door kunnen trekken naar volgend jaar.

1. Content, content, content

Ik heb het hier op het blog van Graydon (en elders) al enkele malen eerder geroepen, maar onderstreep het nog maar eens voor de duidelijkheid: content is de marketing van de toekomst. Content moet in 2014 echt ergens  bovenaan uw lijstje met marketingprioriteiten staan. Content genereert merkbewustzijn bij uw doelgroep, en zorgt dat uw doelgroep een reden heeft om uw marketinguitingen in het sociale netwerk te verspreiden. Hoe komt u aan leads in 2014? Hoe penetreert u nieuwe marktsegmenten? Wat zorgt ervoor dat u in uw huidige klantenbestand nieuwe aanknopingspunten vindt? Inderdaad: content.

2. Video

Ging het in verhalen over content nog voornamelijk om tekst (in de vorm van bijvoorbeeld blogs en e-mail) en zien we tot nu toe mondjesmaat steeds meer grafische content gedeeld worden, ziet het er naar uit dat in de toekomst video echt een zeer centrale plaats in zal nemen in het online marketing landschap. Als u nog twijfelt over video: hier is een video van iemand die zegt dat video het belangrijkste is dat mensen zoeken op sociale media. En niet zomaar iemand: Randi Zuckerberg, de zuster van Mark Z. - de oprichter van Facebook, één van zijn eerste medewerkers en auteur van twee boeken over sociale media.

Twee tips voor uw filmpjes: Maak ten eerste de merkidentiteit gemakkelijk herkenbaar in uw video’s. Dit doet u onder andere door de kernboodschap zo simpel mogelijk te houden. Ten tweede: maak in 2014 gebruik van het fenomeen “real video”. Dit zijn filmpjes die geschoten zijn vanuit het eerste of derde persoonsperspectief, eruitzien alsof ze bijvoorbeeld met de camera op een smartphone zijn geschoten en mensen tonen in hun dagelijkse hoedanigheid. Dit draagt bij aan de herkenbaarheid voor de kijker, en daarmee aan de relevantie.

3. Een nieuw sociaal (media) landschap

Tot een jaar of wat geleden ging het, als we het hadden over sociale media en marketing, nog voornamelijk over Facebook, Twitter en Linkedin, in die volgorde. Het huidige gebruik toont een ander beeld: In Amerika is te zien dat in de leeftijdscategorie 12-17 Twitter een inhaalslag maakt ten opzichte van Facebook. Dit heeft onder andere te maken met de aanwezigheid van ouders op Facebook en het meer (v)luchtige karakter van Twitter. Maar ook de beursgang van laatstgenoemde kan ervoor zorgen dat ook oudere twijfelaars de overstap naar het medium van de 140 tekens gaan maken.

Daarnaast zien we dat Youtube ongelooflijk goed blijft presteren, en dat andere videoplatforms (met name Vine, Instagram en Pinterest) vooral ook onder jonge doelgroepen enorm groeien. Pionerende marketeers zijn al op deze platforms aanwezig, wanneer haakt u aan?