Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 13-05-2014

Maak werkkapitaal optimalisatie onderdeel van uw bedrijfscultuur

153 keer gelezen

Zoals de afgelopen jaren duidelijk maken is het belangrijk om goed voorbereid te zijn op mindere tijden waarin moeilijker financiering te verkrijgen is.

In tijden van recessie worden bedrijven soms gedwongen maatregelen te nemen die uiteindelijk kapitaalvernietigend werken: Minder investeringen, minder geld voor innovatie tot gedwongen ontslagen aan toe. Met een sterk gemanagede cash flow kunnen pijnlijke maatregelen voorkomen worden.

Het optimaliseren van het werkkapitaal is daarom een van de belangrijkste, doorlopende verbeteringsprocessen binnen een onderneming. Het is nooit af en kan altijd beter. Cruciaal voor het implementeren hiervan zijn de mensen in de organisatie zelf. Medewerkers dienen van hoog tot laag, van de CEO tot de magazijnbediende, overtuigd te worden van de noodzaak hiervan. 

Wanneer niet het gehele bedrijf achter de maatregelen staat, lopen de ingezette processen gevaar. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. U kunt als finance manager een aantal accenten aanbrengen die uw eigen organisatie helpen een goede focus op de noodzakelijke processen te krijgen: 

Het optimaliseren van het werkkapitaal is daarom een van de belangrijkste, doorlopende verbeteringsprocessen binnen een onderneming. Het is nooit af en kan altijd beter.

1. Strategische maatregelen

Ten eerste dienen de maatregelen door het hoogste niveau gesteund te worden. Veel organisaties maken de CFO verantwoordelijk voor de optimalisatie van het werkkapitaal, waardoor het belang ervan meteen voor ieder duidelijk is. 

2. Maak medewerkers deelgenoot

Het niet-financiële gedeelte van uw organisatie aan boord krijgen van uw optimalisatieprogramma’s kan nog een behoorlijke uitdaging zijn. Ook hier is het belangrijk te laten zien dat het binnen de organisatie menens is:

Probeer het (productie)management te overtuigen van de voordelen het cash flow management meebrengt. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor hun afdelingen. Een goede methode hiervoor is om ze te laten meedenken over besparingen elders wanneer managers bijvoorbeeld een voorstel doen voor een investering in een nieuwe machine. Op deze manier laat u zien dat ook zij een direct belang hebben bij werkkapitaalvermindering. Het grote voordeel is dat de mensen op de vloer vaak de beste ideeën hebben voor een slimmere manier van werken. 

Wijs medewerkers op eventuele gevolgen voor hen wanneer er teveel geld vast blijft zitten in de productieketen. Vertel de productiechefs dat wanneer er onvoldoende geld beschikbaar is, de betalingen aan key suppliers vertraagd kunnen worden waardoor het productieproces gevaar loopt.  Maar zorg ook dat u de bijvoorbeeld de marketing afdeling bewust is dat zij kunnen onderhandelen over de prijs. Geef desnoods een presentatie over het belang van werkkapitaal. 

3. Invoeren in variabel beloningssysteem

In veel kleinere bedrijven is cash flow nog geen parameter in het variabele beloningssysteem. Over bonussystemen is veel gezegd en geschreven de afgelopen jaren, maar feit is dat het heel goed werkt om de focus op een bepaald topic te krijgen. Niet alleen finance managers, maar ook het hoger management wordt steeds vaker afgerekend op bijvoorbeeld cash flow targets. Bij Heineken, bijvoorbeeld, is de variabele beloning voor de CEO en CFO al voor een kwart afhankelijk van cash flow targets!

Cash flow optimalisatie is een collectieve inspanning van de hele organisatie. Uiteindelijk zal een gedragsverandering moeten plaatsvinden binnen de organisatie. De nieuwe manier van werken zal geleidelijk aan onderdeel moeten worden van de cultuur van het bedrijf. Tot die tijd is het: de boodschap blijven communiceren, successen blijven etaleren en vooral blijven duidelijk maken waarom de verandering nodig is. Samen met de juiste prikkels en incentives maakt dat van uw organisatie een geoliede machine die als vanzelf op allerlei gebieden kleine en grote verbeteringen tot stand brengt.