Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 03-12-2013

Marketing 3.0

29 keer gelezen

Gary Vaynerchuck, schrijver van 'The thank you economy' en allround marketing- en entrepreneurship goeroe zegt dat 'je grootouders beter geschikt zijn om producten te verkopen in deze tijd dan wij'. Waarom? Omdat het erop lijkt dat we met marketing weer terug komen bij het beginpunt van de cirkelvormige reis die we hebben gemaakt vanaf het begin van de massamedia en de opkomst van de televisie.

Minder televisie

Ten eerste: de jeugd kijkt steeds minder televisie. Intuïtief weten we dit al, en uit meerdere onderzoeken is natuurlijk gebleken dat jongeren steeds meer media gaan bekijken via het tweede en derde scherm (pc/laptop en mobiele apparaten). In het onderzoek van Stichting Kijkonderzoek waaruit u hieronder een veelzeggende grafiek ziet, blijkt bijvoorbeeld dat hoe jonger de jongere, hoe minder mediatijd wordt besteed achter de tv, en hoe meer achter de laptop, tablet en smartphone. Dit zorgt er mede voor dat zij steeds minder makkelijk te bereiken zijn met traditionele reclameboodschappen.

 

Minder eenrichtingsverkeer

Wat hier ook aan bijdraagt: het internet heeft ervoor gezorgd dat mensen steeds minder geïnteresseerd zijn in communicatie die maar één richting op beweegt, zoals Gary Vaynerchuk ook betoogt in het filmpje bovenaan dit stuk. Communicatie moet weer meer menselijk en interactief worden. Net als in die goede oude tijd. Maar dan nét even ietsje anders.

Echt menselijk contact

We zijn dus terug bij af. Net zoals in de tijd van onze grootouders wordt het weer van het grootste belang dat we een echte relatie opbouwen met onze klant. Dat we echt luisteren naar onze omgeving en onze potentiële klant echt kennen. En niet alleen via Big Data en retargeting, maar vooral ook door echt menselijk contact. Intermenselijk contact is nog steeds immens belangrijk en zou feitelijk als topprioriteit gelden voor de marketeer/verkoper. Authenticiteit kun je niet plannen of creëren. Menselijkheid is echter wel iets dat authenticiteit automatisch met zich meebrengt en, u raadt het nooit: wij bezitten dit allemaal.

Hoe past u dit in de praktijk toe? Enkele praktische tips.

  • Als u zich namens uw bedrijf op sociale media begeeft: zend dan niet alleen, maar ga een gesprek aan; probeer een connectie op te bouwen. Ga bijvoorbeeld op zoek naar mensen die praten over een onderwerp dat u en uw bedrijf aangaan, (de vermaledijde hashtag) en haak daarop in.
  • Bied gratis advies: relevante content waar uw potentiële klant wat aan heeft. Uw grootvader, de slager, deelde toch ook niet voor niets vol vertrouwen plakjes uit van zijn beste worst?
  • Zet uw meest trotse medewerkers in als brand ambassadors. Laat hen op menselijk niveau het gesprek aangaan met uw (toekomstige) prospects en leads. Op Facebook en LinkedIn, maar ook op dat netwerkevenement, of bij de bushalte.

 Marketing 3.0: de global village wordt het digitale dorpsplein. Gevuld met echte mensen.