Artikel
Geschreven door Mark Beekman
Posted on 01/10/2014

Hoe krijgt u de beste B2B website van Nederland?

102 keer gelezen

Noot: dit artikel is eerder geplaatst op de website van B2Bmarketeers.

Onlangs publiceerde WUA de Top 100 Beste Websites. In deze komt slechts een enkele B2B website voor. In tegenstelling wat veel marketeers denken draait een website niet om bezoekers en conversie, maar of u een antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Dit zijn ook de criteria waar de WUA respondenten de sites op hebben beoordeeld. In dit artikel vindt u een antwoord op de vraag hoe u succes kunt hebben met uw B2B website.

 

De succesfactoren van een goede B2B website

Om succes te hebben met een B2B website doorlopen we de criteria waar een goede B2B website aan moet voldoen volgens WUA:

  1. Gevonden worden door goede B2B content
    Vroeger waren televisie- en radiocampagnes belangrijke middelen om veel verkeer te trekken. Tegenwoordig is dat, vooral binnen B2B marketing, niet voldoende en draait het om content. Dat kan een blog zijn, maar content marketing gaat verder. Waar het om draait, is dat u opmerkelijke content produceert. Content die uniek, authentiek, relevant en waardevol voor uw doelgroep is.
     
  2. Goede content levert niet automatisch veel verkeer
    Het is een illusie om te denken dat fantastische content automatisch zorgt voor grote aantallen bezoekers. Daar komt website optimalisatie bij kijken, in de volgende vormen:
    - Zoekmachineoptimalisatie (SEO): zorg dat zoekmachines als Google uw site goed kunnen vinden en kunnen bekijken.
    - Linkbuilding: het aantal relevante links van gerenommeerde andere websites naar uw website is voor Google een indicatie van de populariteit en kwaliteit van uw content. Let er wel op dat u dit op een natuurlijke manier doet; te veel obscure of betaalde links naar uw website kunnen contraproductief werken.
    - Online adverteren: simpelweg adverteren op allerlei verschillende websites werkt niet meer en is te kostbaar. Gelukkig heeft u met retargeting een goed alternatief voorhanden. U toont dan relevante boodschappen aan kleine groepen, bijvoorbeeld alleen bezoekers die uw website eerder bezochten.
    - Social media: zorg dat u relaties onderhoudt met invloedrijke personen in uw markt. Wanneer u waardevolle content heeft, zullen zij deze graag delen.
    - Marketing automation: er zijn verschillende manieren om bezoekers van uw website via e-mail op de hoogte te houden van nieuwe content. Op die manier kunt u bezoekers terug laten keren naar uw website en een relatie met ze opbouwen.
     
  3. Een goede eerste indruk
    Een gebruikersvriendelijke navigatie is cruciaal, zeker voor nieuwe bezoekers. Durf daarbij keuzes te maken. Onderschat niet de kracht van het weglaten en het creëren van witruimte. Dit zorgt voor overzicht en rust. Richt u zich hierbij niet alleen op de homepage van uw website. Op onze sites komt slechts 20% van het verkeer via de homepage site binnen; de overige 80% komt als eerste op een andere pagina. Website optimalisatie is daarom dan ook cruciaal voor deze eerste indruk.
     
  4. Doorgaan en verdieping
    Vergeet niet de bezoekers die meer informatie willen. Zij zitten bijvoorbeeld in de overwegings- of beslissingsfase van het koopproces. Voor hen is het belangrijk dat ze makkelijk naar het onderdeel van hun keuze kunnen navigeren. Zorg voor onderdelen op uw site waar zij geholpen worden, bijvoorbeeld een kenniscentrum waar zij specifieke informatie kunnen downloaden of een webinar kunnen volgen. Maak gebruik van verschillende vormen van content: tekst, animatie, video, infographics en tutorials.
     
  5. Eindoordeel
    B2B marketing draait dus in de basis niet om bezoekers en conversie, maar om antwoord geven op de vraag van elke klant. Besteed aandacht aan de volledige klantreis, door alle verschillende fases van het koopproces heen. En test uw site regelmatig. Dit kan goed met allerlei online instrumenten, maar échte ervaringen van bezoekers zijn nog waardevoller. Als marketeer zorg ik er zelf daarom voor dat ik regelmatig contact heb met bezoekers van onze website, bijvoorbeeld via gebruikerspanels.
     

Hoe verbetert u uw B2B website?

Heb ik u achtergelaten met onbeantwoorde vragen of heeft u goede tips ter aanvulling? Via een open dialoog komen we samen tot de beste ideeën. Ik hoor graag van u via LinkedIn, Twitter of e-mail.