Opnieuw flinke stijging faillissementen in het 2e kwartaal van 2012
Terug naar overzicht
blog

Meebuigen in tijden van crisis?

Het zijn lastige tijden, vraag dat maar aan de retailers die dit jaar hun omzet drastisch hebben zien dalen of zelfs failliet zijn gegaan. Zij wijzen naar de opkomst van de zogenoemde “internet cowboys” in hun markt.  Is dit wel terecht, of zijn zij niet in staat geweest in te spelen op veranderende marktomstandigheden en klantwensen?
 

Veranderende marktomstandigheden

Voor de traditionele retailer zijn er een aantal zaken enorm veranderd. Zo zijn consumenten veel mondiger geworden, verliezen zij hun waarde als schakel tussen producent en consument en hun marge ligt onder toenemende druk door de opkomst van de online retailers.
 

De mondige consument

Door de opkomst van de smartphone is de consument niet alleen veel beter geïnformeerd dan voorheen, hij is dat te allen tijde. Dit resulteert in de volgende uitdagingen: 
  • De consument is zeer goed (online) voorbereid op zijn aankopen.
  • Hij is prijsbewust en verlangt minimaal dezelfde prijs als de goedkoopste online aanbieder. 
  • De traditionele retailer merkt dat veel consumenten producten bekijken / ervaren in zijn winkel, maar de aankoop doet deze consument vaak online.
     

Waarde in bedrijfskolom

Groothandels en productiebedrijven spelen, door de toenemende groei van het volume en omzet van de online retailers, handig in op de veranderende markt. Met als gevolg dat: 
  • Zij direct leveren aan consumenten via hun eigen online kanaal. 
  • Zij direct leveren aan consumenten via een online retailer.
    • De online retailer is steeds vaker niet zelf voorraadhoudend. 
    • De online retailer verzendt de goederen niet naar de klant; dit doet de groothandel of producent (dropshipment).
  • De traditionele retailer verliest hierdoor zijn waarde in de bedrijfskolom. 
     
Omzet en marge
Traditionele retailers hebben vaak een duur pand, veel personeel en zijn voorraadhoudend. Dit zijn zeer kosten intensieve factoren die ervoor zorgen dat hun omzet en marge enorm onder druk staan.
Een tendens overigens die door de economische realiteit enorm is versneld. 
 
De tijd is aangebroken om radicaal anders te gaan denken. Traditionele retailers zullen in rap tempo moeten veranderen. Kosten moeten omlaag, panden moeten veranderen in showrooms in plaats van verkooppunten en de consument moet weer een reden hebben om naar de winkel te komen. 
 
Voor meer informatie over de actuele status van de Retail sector in Nederland verwijs ik u graag door naar een onderzoek van GFK.  
 
Gelijkaardige publicaties