Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 08-08-2013

Meer B2B leads door Social Media

50 keer gelezen

In mijn blog van dinsdag 6 augustus heeft u kunnen lezen over de aankomende marketingtrends uit de ‘Valley’. Social advertising is daarin zeer belangrijk. Hoe kunt u hier in een B2B omgeving gebruik van maken?
 

Social Media 4 B2B

Uit onderzoek blijkt dat slechts 10 procent van organisaties (binnen de B2B) sociale media als een kritische succesfactor formuleert en 38 procent een sociale media strategie uitstippelt. Dit is bijzonder weinig, terwijl juist ook deze kanalen de mogelijkheid bieden om kwalitatieve leads te genereren. De meest gebruikte sociale media zijn Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook.

Meerwaarde bieden door het delen van relevante content (informatie)

De heden ten daagse consument is zeer goed geïnformeerd alvorens hij aankopen doet; dit geldt ook in een B2B omgeving. Uw doelgroep is op zoek naar dé partij die voor hen de meeste meerwaarde biedt. Het is dus essentieel om te weten wat uw doelgroep van u verlangt. Zij zullen uitvoerig op onderzoek gaan naar informatie waaruit blijkt dat u over de juiste expertise beschikt om in hun wensen en behoeftes te voorzien.

Het ultieme doel moet zijn om uw organisatie neer te zetten als autoriteit binnen uw vakgebied. Wanneer prospects ervaren dat uw organisatie dé partij is binnen uw branche, zullen zij eerder geneigd zijn om additionele informatie aan te vragen. U kunt zo dus een contactmoment creëren.

Om dit te bewerkstelligen is de juiste inzet van sociale media vereist. Hieronder heb ik weergegeven waar de verscheidene kanalen zich het beste voor lenen.
 

LinkedIn, Twitter en Facebook

Gebruik LinkedIn, Twitter en Facebook voor het plaatsen van relevante informatie over uw branche. Denk hierbij aan technologische ontwikkelingen, politieke beslissingen (die invloed hebben op uw sector), aankomende events en ontwikkelingen binnen uw eigen organisatie of branche. Wees niet bang om uw successen te communiceren.

YouTube

Videocontent is zeer in trek bij zakelijke gebruikers. YouTube biedt u de mogelijkheid om op creatieve wijze informatie over uw organisatie te plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat commerciële uitingen minder effectief zijn dan informatieve uitingen. Houd hier dus rekening mee. Weet met welk ‘probleem ‘ uw doelgroep worstelt en pas hier uw communicatie op aan.  Twitter, LinkedIn en Facebook zijn overigens ideaal om aandacht te genereren voor uw videocontent.

SlideShare

Een minder bekende, maar zeker niet minder interessante mogelijkheid, is SlideShare. Als u een interessante presentatie heeft gehouden, waarom zou u deze dan niet delen met uw doelgroep?

Belangrijk om te onthouden

Het kost tijd om succesvol te zijn met sociale media; het is een intensief proces voordat u een bepaalde status / imago heeft opgebouwd. Alle activiteiten dragen hieraan bij, in zowel positieve als negatieve zin. Houd daarom rekening met het volgende:

  1. Bepaal hoe uw organisatie moet overkomen, welk imago u gaat creëren. Ga hier zeer zorgvuldig mee om.
  2. Houd uw communicatie fris en vooral positief.
  3. Zet de juiste kanalen op de juiste wijze in.
  4. Bied mensen de mogelijkheid met u in contact te treden en ga de dialoog met hen aan.

Lees meer over de toepassing van sociale media

> "Facebook, de grootste kans voor het MKB"

> "Zakelijk Twitteren, hoe pak ik dat aan?"