Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 20-12-2013

Meer leads met online marketing in 2014

47 keer gelezen

Trends in online marketing lijken samengevat te kunnen worden als: meer content, meer social, meer alles. Maar zo wordt het wel heel lastig om op te vallen, en effectief te marketen. Hoe zorgt u er in 2014 voor dat uw marketingafdeling een hogere effectiviteit en ROI kan laten zien, en meer leads binnenkomen? In dit stuk worden marketingtrends vertaald in toepasbare overwegingen voor uw marketingstrategie.

De online marketing trends van 2014

De belangrijkste marketingtrends voor 2014 samengevat: Mobiel wordt heel belangrijk, mede doordat retargeting straks super creepy “lokaal” gaat en we dus steeds vaker online marketingboodschappen op onze smartphones te zien krijgen op basis van onze locatie. We hebben dat ding immers altijd bij ons en gebruiken het als onze “window to the world”.
Social media lijkt nog veel belangrijker te worden, waarbij het zwaartepunt licht weg lijkt te schuiven bij Facebook (hoewel voorlopig nog steeds het grootste sociale netwerk ter wereld) en Twitter, en richting de jonge, hippe Instagram en Pinterest. Beeld wordt dus belangrijker en daarmee ook video.

Online marketing trends

Maar wat gaan marketeers gebruiken om de aandacht naar hun merken te trekken? Wat is het magische toverwoord waarmee we alle vormen van inhoud kunnen duiden, die gebruikt worden over alle verschillende kanalen? Wat is de invoer in onze marketing-machine, die als het goed is aan het einde van de “funnel” leads, sales, omzet en winst genereert? Juist, content. En wat daarmee gaat gebeuren de komende jaren? Enige voorspellingen en daarop gebaseerde tips:

Strategische inzet van content

Er komt steeds meer content, waardoor het moeilijker wordt om er echt uit te springen. Daarom gaat content meer strategisch gevormd en ingezet worden. Zoals Joe Piluzzi, onder meer grondlegger van het Content Marketing Institute zegt: De grootste online media merken hebben zich eerst gericht op het domineren van één specifiek kanaal. Bouw uw content strategie dus op de volgende pilaren:

1. Wat is de content waar uw doelgroep behoefte aan heeft, waar kunt u ze mee helpen?
2. Wat is de beste vorm voor die content (blog, video, infographic)?
3. Waar kunt u dat type content het beste presenteren: welk kanaal sluit aan bij de content en waar bevindt uw doelgroep zich online?

De 80/20 regel van social media

Omdat marketeers steeds beter in zullen zien dat content (die natuurlijk het liefst via social media gedeeld wordt voor vergrote effectiviteit) sociaal is, moet content echt voor het grootste gedeelte niet-overtuigend van aard zijn. Wat is daarbij een goede verhouding? Een pareto-verhouding natuurlijk: 80/20. Dus 80% onderhoudende, grappige of emotionele content voor B2C, of voornamelijk bruikbare en leerzame informatie voor B2B, en 20% content met een duidelijkere sales boodschap. Tips:

1. Wellicht contra-intuïtief, maar: deel op sociale media en op uw website ook informatie van derden. Plaatjes, infografics en dergelijken. Welke informatie? Het soort informatie waarvan uw doelgroep aangeeft behoefte aan te hebben. Hoe komt u daar achter?
2. Luister op sociale media. Sociale media moeten niet worden beschouwd als een soort massamedia 2.0. Inmiddels echt niet meer. Sociale media zijn precies zoals de naam al zegt: sociaal en dus écht interactief. Luister dus naar discussies over onderwerpen die uw bedrijf, uw producten en uw doelgroep aangaan, en haak daarop in.
3. Zet uw medewerkers in als brand ambassadors. Uw meest trotse medewerkers zijn een perfect voorbeeld van waar bedrijf en mens samenkomen. Een geloofwaardigere aanwezigheid op sociale media kunt u zich bijna niet voorstellen.