Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 24-12-2013

Mobiele Marketing: nog belangrijker in 2014 (1 / 2)

37 keer gelezen

In de metro onderweg naar huis, valt mijn oog op het scherm van de dame naast mij. Ze zit te shoppen, of simpelweg te kijken, naar schoenen. Cliché en voorspelbaar? Wellicht. Maar het voorspelbare is niet dat het een vrouw is die voor schoenen shopt (hoewel, dat wellicht ook een tikje). Het typische van deze situatie is dat het mooi aantoont dat mobiel voor marketing steeds belangrijker zal gaan worden, zoals veel schrijvers dit afgelopen jaar al zeiden - zoals bijvoorbeeld deze.

De hypersnelle ontwikkeling van digitale technologie, die bijvoorbeeld de afgelopen twee jaar een explosie aan social media, Big Data en Cloud-oplossingen met zich meegebracht heeft, is misschien nergens zo duidelijk onze levens binnengedrongen dan in onze broekzak. Alles is anders dan pakweg 10 jaar geleden: we werken anders, spelen en ontspannen anders, ons sociale leven is anders, en natuurlijk kopen en verkopen we anders. Zowel voor B2C als voor B2B is dit meer dan relevant: Prospecteren en leads genereren gaan nu voor een belangrijk deel digitaal, en een belangrijk onderdeel daarvan is nu dus mobiel.

Infographic Mobiel gebruik

AF-studio en Supermonitoring hebben ter illustratie daarvan een infographic samengesteld. In de infographic staat gigantisch veel informatie, gecompileerd uit verschillende onderzoeken naar het gebruik van mobiel en de toepassingen ervan. Neemt u het even rustig in zich op.

Inzichten voor Mobiele Marketing

Het is bijna ondoenlijk om de hoofdpunten van deze infographic binnen het kader van dit blog op te noemen. Daarom beperk ik me in dit eerste deel tot de hoofdpunten met betrekking tot het gebruik van mobiel. De belangrijkste issues daarvan, met relevantie tot online marketing, zijn de volgende:

1. Eind 2013 zijn er meer mobiele apparaten op de aarde dan mensen (!).

2. 1,2 miljard mensen hebben wereldwijd toegang tot internet via een mobiel apparaat, het grootste gedeelte daarvan via een smartphone.

Conclusie: stap in op mobiel, loop niet achter. Of u B2C bent, of B2B, uw klant verwacht een goede mobiele site, app, en goed op mobiele apparaten leesbare e-mails. Als u bijvoorbeeld  IT-oplossingen aanbiedt voor de business sector: laat uw prospects zien dat u mobiel ook uit de voeten kunt met goede mobiele B2B marketing.

3. 91% van het mobiel internet verbruik gaat naar social media.

4. 32% van de tijd die mensen doorbrengen met hun mobiele apparaat wordt gebruikt voor spelletjes, 24% voor Facebook en andere social media en 18 % voor browsen op het web.

Conclusie: Mobiele marketing moet sociaal zijn. Tip: spring hierop in door uw mobiele site, app, etc. compatibel te maken met Facebook en andere social media. Up-and comers in social mobile marketing zijn overigens instagram, whatsapp en snapchat.

5. 28.85% van de e-mails wordt op een mobiele telefoon geopend en 10.16% op een tablet.

Conclusie: mails, maar ook alle afbeeldingen daarin moeten op alle e-mail clients, via alle grote OS'en. Test de leesbaarheid overigens voor al uw content op alle platforms.

6. 1.8 uur per dag van alle media tijd gaat naar mobiel, versus 1.6 naar pc en 1.5 naar tv.

Conclusie: mobiele (en dus sociale media) marketing nemen het langzamerhand over van de andere media. Als u nog geen duidelijke strategie hebt ontwikkeld voor het inbouwen van mobiel in uw (online) marketingmix, is het nu de tijd.

In het tweede deel van dit blog over Mobiele marketing in 2014, gebaseerd op bovenstaande zeer rijke infographic, ga ik wat dieper in op het gebruik van mobiel voor de aanschaf van producten en diensten, het oriënteren daarop en de toepassingen voor lokale marketing via de smartphone of tablet.

Het tweede deel van dit blog kunt u hier lezen.