Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 03-01-2014

Mobiele Marketing: nog belangrijker in 2014 (2/2)

36 keer gelezen

Tijdens het uitbuiken na de 3de kerstmaaltijd op rij (van huis uit katholiek, dus op kerstavond begint bij ons de pret al), hang ik op de bank naast een goede vriendin die in onze gezelligheid heeft gedeeld.

Hoewel mobiele apparaten en sociale gelegenheden doorgaans geen goede combinatie zijn, is het nu met onze after-dinner dip prima dat zij haar tablet even tevoorschijn haalt en wat browsed.Even Facebook checken, wat christmas sale shoppen, en tussendoor even die bestelling nakijken voor haar educatieve bedrijfje. Het herinnert me aan mijn deadlines, en aan een infographic van AF-studio en Supermonitoring waarvan ik eerder al ongeveer de helft met u besproken heb.Vandaag ga ik in op het tweede gedeelte, en dan met name het gebruik van mobiel voor de aanschaf van producten en diensten, de oriëntatie daarop en de toepassingen voor mobiele marketing voor B2C en B2B marketeers.

Zoals ik in het eerste gedeelte van dit tweeluik schreef, is mobiele marketing van onschatbare waarde voor de marketeer van nu, of het nu een B2C of B2B bedrijf is waar u nu voor werkt. Als u het eerdere artikel er even bij pakt ziet u in cijfers uitgedrukt hoe sterk mobiele telefoons en tablets zijn binnengedrongen in onze dagelijkse realiteit, en dus ook in ons dagelijkse zakendoen en samenwerken. Vandaag wil ik het met u hebben over de specifieke toepassingen voor mobiel in de B2C marketing, en de B2B marketing

Mobiele marketing voor B2C

De immense infographic van Supermonitoring.com en AF-studio is voornamelijk gericht op B2C marketing. Echter; in ogenschouw nemende dat de decision maker bij het bedrijf dat u graag aan uw portfolio wilt toevoegen in feite ook een consument is, kan alles wat hieronder gezegd wordt over B2C ook op B2B marketing van toepassing zijn.
 
Enkele opvallende statistieken met betrekking tot mobiele business, en e-commerce (B2C):

  1. Wereldwijd is 80% van de ondervraagde consumenten van plan binnen de komende 12 maanden een product of dienst aan te schaffen via mobiel internet.
  2. 57% van de gebruikers zou een bedrijf met een slecht ontworpen mobiele site niet aanraden.
  3. De belangrijkste plaatsen waar mobiele apparaten worden gebruikt voor online vergelijken
    Retail 31%
    Horeca 19%
    Diensten 19%
    Financieel 15%
  4. 80% van de ondervraagden geeft aan mobiele apparaten te gebruiken om de shopping experience te verbeteren, ten opzichte van 64% in 2012. Dit betekent een significante stijging binnen 1 jaar.

Eén rode draad tekent zich uit in de gegevens over gebruik van mobiel bij het oriënteren op een aanschaf en de effecten van mobiele advertenties. Deze rode draad bestaat uit twee ineen gevlochten strengen: ten eerste maakt de consument van nu gebruik van tablet, laptop en smartphone in combinatie met real-life shopping. Ten tweede is de power van mobiele apparaten in het commerciële proces duidelijk sterk in opmars.

Mobiele marketing adviezen voor B2B marketeers

Uit bovenstaande inzichten en overige inzichten die we hebben voor online marketing voor B2B, kunnen we de volgende tips optekenen:

  1. Maak uw website responsief voor de verschillende mobiele apparaten en software systemen.
  2. Mobiele e-mail: zorg dat uw e-mail campagnes niet stranden op slechte leesbaarheid op mobiele apparaten, of onduidelijke weergave van grafisch materiaal.
  3. Zorg voor een menselijke aanwezigheid op sociale media als Facebook en Linkedin. Integreer deze sociale media bijvoorbeeld ook in uw website onder een knop met bijvoorbeeld als titel: 'neem contact op voor meer informatie'.
  4. Mobiele apps: met een eigen app kunt u zich een permanente aanwezigheid verschaffen op de tablet of smartphone van uw prospects. Vergeet niet dat zij deze apparaten bijna constant bij de hand hebben, zowel thuis als op kantoor, en ook nog eens onderweg. Zorgt u er dan wel voor dat u echt bruikbare en relevante content levert, en dat de app daarmee aansluit bij uw totale content strategie.

Tip: het is tegenwoordig al met een beperkt budget en beperkte technische kennis mogelijk om een eigen app te bouwen. Neemt u bijvoorbeeld eens een kijkje op de website van appowr.com of tobit.

Succes met uw mobiele marketing in 2014. Laat die leads maar komen!