Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Naar de beurs: toppers en floppers

In een vorig blog schreef ik over de voor- en nadelen van een beursnotering. Juist voor snelgroeiende bedrijven is het aantrekkelijk om naar de beurs te gaan. De toegang tot kapitaal wordt vergemakkelijkt.

En er zijn nog een aantal andere voordelen aan verbonden, zoals een aandelenplan om werknemers langer aan je te binden en de naamsbekendheid die een beursgang en beursnotering met zich meebrengt.

Vanaf de jaren negentig zijn in Nederland jaarlijks ongeveer vijftig bedrijven naar de beurs gebracht, maar sinds de financiële crisis in 2008 is dit aantal sterk afgenomen. De laatste jaren zijn er maar weinig Nederlandse beursintroducties geweest. Wie waren die bedrijven en hoe is het hen sindsdien vergaan?

Douwe Egberts, oftewel D.E. Master Blenders 1753

Het meest recente voorbeeld is een bedrijf dat ervoor zorgt dat onze motor ’s ochtend op gang komt: koffieproducent Douwe Egberts. Onder de naam D.E. Master Blenders 1753 werd het bedrijf, dat tot twee jaar geleden onderdeel was van het Amerikaanse conglomeraat Sara Lee, in Amsterdam naar de beurs gebracht. De introductiekoers was € 8,00 en ondanks een boekhoudschandaal in Brazilië wist topman Jan Bennink het bedrijf binnen twee jaar te verkopen aan een Duitse investeerder, Benckiser, voor € 12.50 per aandeel. Beleggers die op de eerste handelsdag de aandelen hadden aangeschaft, behaalden een rendement van meer dan 25% op jaarbasis! De laatste handelsdag van DE Master Blenders was 28 oktober 2013. Vanaf die dag is het Duitse Benckiser officieel de nieuwe eigenaar.

Kabelbedrijf Ziggo, 66% hoger na anderhalf jaar

Kabelbedrijf Ziggo werd begin 2012 naar de beurs gebracht. De eigenaren van Ziggo, twee Amerikaanse private equity bedrijven, wilden een gedeelte van hun aandelenbelang cashen en brachten een kwart van hun aandelen naar de beurs. De uitgifteprijs werd bepaald op € 18,50 en gezien de huidige koers van Ziggo (€ 30,30) was dat een koopje. Halverwege 2013 werd zelfs een tweede gedeelte verkocht tegen € 29,50 per stuk. Ziggo maakt nu deel uit van de Nederlandse beursgraadmeter AEX en is, mede door haar solide dividendbeleid, uitgegroeid tot een gewild beursfonds. Daarnaast heeft Ziggo de beursgang gebruikt voor klantenbinding; bij de eerste beursgang werd 15% van de verkochte aandelen gereserveerd voor particulieren. Een van de peilers van het succes van Ziggo is dat er een solide management zit met namen die veel vertrouwen genieten in de financiële wereld, zoals topman Bernard Dijkhuizen. Daarnaast heeft Ziggo de financiële verwachtingen allemaal waargemaakt en dat in een tijd waarin menig bedrijf  teleurstellende resultaten moest melden.

Facebook: slachtoffer van de hype

Beursgang Facebook hype

De beursintroductie van Facebook was een enorme hype. De begeleidende banken hadden zo hun best gedaan dat de verwachtingen veel te hooggespannen waren. Tel daarbij de twijfels over het (mobiele) verdienmodel op, een niet open communicerende CEO en een slecht beursklimaat, en een ramp ligt op de loer. Vanaf een eerste koers van $ 38 zakte de koers binnen een jaar naar $ 19. Extra pijnlijk was dat de originele aandeelhouders, waaronder veel Facebook-werknemers, het eerste halfjaar hun aandelen niet mochten verkopen (de zogenaamde ‘lock-up’periode) en later tegen veel lagere prijzen dan de introductiekoers alsnog hun aandelen verkochten. Geen positief signaal naar de buitenwereld. Pas toen Facebook aantoonde juist wel een goed verdienmodel te hebben gevonden voor met name de mobiele toepassingen, kregen beleggers weer vertrouwen. Overigens heeft het bedrijf zelf, door met veel betere omzetcijfers te komen dan verwacht, de koers alweer ruim boven de uitgiftekoers doen stijgen.

Beursgang delicaat proces

Een beursgang is een delicaat proces. De reputatie van het bedrijf staat op het spel want geen enkel bedrijf wil tegen een te hoge koers naar de beurs, maar anderzijds is het wel de bedoeling zoveel mogelijk kapitaal te creëren. Begeleidende banken moeten dus op zoek naar een prijs die enerzijds veel vraag uitlokt en anderzijds voldoende geld oplevert. De laatste trend is dat men eerst een klein gedeelte naar de beurs brengt om de markt af te tasten en een goede koers neer te zetten. Later kan dan een tweede of derde gedeelte verkocht worden. De beursuitgifte van Ziggo is een schoolvoorbeeld van een succesvolle aandelenuitgifte. Daarnaast heeft het bedrijf de verwachtingen van de nieuwe aandeelhouders kunnen waarmaken.

En dat is een kwestie van goed ondernemerschap.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties