Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 20-09-2013

Native advertising? Onzichtbare marketing! De nieuwe trend van 2014

183 keer gelezen

Native advertising: eindelijk  innoverende online marketing

De droom van iedere adverteerder is om zijn of haar advertenties op zulke wijze aan de ontvanger te presenteren dat deze eigenlijk niet beseft dat hij of zij beïnvloed wordt. Deze droom is met de opkomst van native advertising werkelijkheid aan het worden.

Subliminal advertising

Er zijn onderzoeken geweest die aantonen dat ons onderbewuste ernstig te prikkelen is door onzichtbare boodschappen te verwerken in advertenties. Dit fenomeen, subliminal advertising, is verboden. Voor degene die niet exact weten hoe subliminal advertising werkt, kijk eens naar onderstaand filmpje:

De gedachte achter native advertising

Native advertising ligt qua  impact op ons onderbewustzijn vrij dicht tegen subliminal advertising aan.
De definitie van native advertising volgens sharethrough.com:

“Native advertising is a form of paid media where the ad experience follows the natural form and function of the user experience in which it is placed.”

Ontdaan van alle opsmuk staat er eigenlijk: Native advertising is een vorm van adverteren waarbij de lezer niet doorheeft dat hij een advertentie bekijkt, maar denkt / ervaart dat het een natuurlijk onderdeel is van het medium dat hij bezoekt.

Blind door reclame overload

Dit is natuurlijk een briljant concept. Recentelijk onderzoek wijst uit dat traditionele vormen van display marketing aan effectiviteit inboeten. De meeste websites en blogs hebben hun verdienmodel gebaseerd op advertentie-inkomsten via banners en andere ‘schreeuwerige’ reclame uitingen.  De click-through-rates van deze uitingen holt achteruit. De lezer is als het ware ‘blind’ geworden voor deze uitingen.

Onzichtbare marketing wordt de trend van 2014

Met de opkomst van native advertising hebben marketeers en adverteerders weer een krachtig wapen in handen. De lezer probeert uit alle macht reclame uitingen te negeren of is er zelfs blind voor geworden, maar wanneer je iets niet kunt zien, kun je hier ook niet blind voor worden of het proberen te negeren.  De voordelen van native advertising zijn dan ook simpel: de content krijgt meer aandacht en het effect is groter.

Bedrijven zoals Facebook, Twitter, Buzzfeed en Tumblr zetten native advertising al op grote schaal in. Ik verwacht dat velen snel zullen volgen en dat native advertising de online marketing sensatie van 2014 gaat worden.  

Voorbeelden van effectieve native advertising

Zoals met alle dingen in het leven: je kunt het goed doen of je kunt het niet goed doen.