Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 16-08-2013

New business? Spreek uw LinkedIn netwerk aan!

40 keer gelezen
Sinds kort heeft LinkedIn wereldwijd, tweehonderdenvijfentwintig miljoen gebruikers. LinkedIn heeft de laatste jaren een exponentiële groei doorgemaakt. Ook Nederland, met 4 miljoen gebruikers, heeft een significante bijdrage geleverd aan het succes. Waar gebruikt u LinkedIn voor en kunt u er business mee genereren? 
 
Wat is Linkedin?
LinkedIn is een sociaal netwerk voor de zakelijke gebruiker. Het stelt ons in staat om in contact te treden, en te blijven, met ons netwerk. Dit netwerk kan bestaan uit bedrijven, klanten, prospects, medewerkers, vrienden en kennissen. Voor bedrijven en carrières is LinkedIn veruit het krachtigste platform. Het is alom geaccepteerd en door velen ook gerespecteerd.  Zakelijke gebruikers gebruiken het voor het volgende: 
  • op de hoogte blijven van ontwikkelingen in netwerk en vakgebied
  • voorbereiding op New Business ontmoetingen
  • versterken van het persoonlijk - en bedrijfsimago
  • inzicht krijgen in zakenrelaties
  • werven van nieuwe medewerkers
 

Meer voorbereid dan ooit? 

Met het gebruik van LinkedIn heeft u een schat aan informatie ter beschikking. Ieder zakelijk gesprek kunt u optimaal voorbereiden. Of het nu relaties zijn die u al kent of dat het volledig ‘verse’ contacten zijn, vóór het gesprek kunt u aan de hand van het LinkedIn profiel zien:
  • wat zijn of haar verantwoordelijkheidsgebieden zijn
  • welke projecten zij momenteel mee bezig zijn
  • welke link u met elkaar hebt, welke contacten kennen zij die u ook kent
  • wellicht deelt u zelfs enkele LinkedIn groepen met elkaar
Voor New Business zijn de mogelijkheden eindeloos, nog nooit is het zo gemakkelijk geweest om direct de juiste contactpersonen te contacteren binnen een organisatie, een netwerk van bedrijven snel inzichtelijk te maken en om gevonden te worden door potentiële klanten.
 
Breek het ijs
Een significant voordeel is dat u, nu meer dan ooit, in staat bent zogenaamde ‘ice breakers’ te creëren. U weet namelijk waar uw gesprekspartner verantwoordelijk voor is, wat hij of zij recent heeft ondernomen en welke gedeelde contacten u heeft. Stuk voor stuk ideale onderwerpen om gesprekken te starten en vervolgens de richting uit te sturen die u wilt.
 

Wat moet u doen vóór u start? 

U moet zich ervan bewust zijn dat uw gesprekspartners LinkedIn voor dezelfde doeleinden als uzelf gebruiken. Dus is het absolute noodzaak om uw profiel op orde te hebben (zie hier hoe). Heeft u nog geen LinkedIn bedrijfsprofiel? Maak dit zo snel mogelijk aan! Dit stelt u in staat om additionele informatie over uw bedrijf, nieuwe projecten, nieuwe producten en zelfs nieuwe medewerkers te delen. Zorg ervoor dat u directe links (van uw eigen websites) verwerkt in uw persoonlijke - en bedrijfsaccount naar pagina’s die voor uw doelgroep interessant zijn.
 

Om in gedachten te houden

In deze ‘mini-serie’ over social media heb ik het al vaak aangegeven: denk na over hoe u wilt overkomen, over uw persoonlijke evenals zakelijke ‘branding’. LinkedIn is een zakelijk netwerk, behandel het dan ook zo. Gebruik het niet voor het volgende:
  1. om marketing gerelateerde  berichten te zenden
  2. persoonlijke updates geven (wat u vanochtend heeft gegeten of dat uw kat ziek is)
  3. mijdt politiek gevoelige onderwerpen

Tot slot 

LinkedIn heeft vele onbekende,  maar wel zeer nuttige, functionaliteiten. In dit artikel vindt u er tien die ook voor u nut hebben. 
 

Meer over inzet van social media?
Wilt u meer weten over de inzet van sociale media? Lees dan ook deze blogs: