Niemand pakt de CDD-handschoen op. Neemt u wel uw verantwoordelijkheid?
Terug naar overzicht
blog

Niemand pakt de CDD-handschoen op. Neemt u wel uw verantwoordelijkheid?

Customer Due Dilligence gaat íédere onderneming aan. Immers: iedereen werkt voor klanten en daarmee is iedereen een potentieel doelwit om als witwasvehikel te dienen. Om terrorismefinanciering en het witwassen van crimineel geld effectief te bestrijden moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen. Echter, in plaats van de handen ineen te slaan, wordt met vingers gewezen en schouders opgehaald, ook door ondernemers en bestuurders.

De discussie woedt al langer, maar sinds de megaschikking tussen het Openbaar Ministerie en grootbank ING van maar liefst 775 miljoen euro, is ze alleen maar actueler geworden. De vraag is bij wie de primaire verantwoordelijkheid voor klantintegriteitsonderzoek ligt. Bij de financiële instellingen, het bedrijfsleven of bij de overheid? De meningen hierover zijn flink verdeeld, maar waar de verschillende partijen elkaar wél in vinden, is in het wijzen naar de ander.

Heen en weer verwijten

De overheid is van mening dat banken onvoldoende zicht hebben op hun zakelijke en particuliere klanten. Zo kreeg ABN AMRO in de zomer van 2019 te horen dat ze al hun particuliere klanten moeten doorlichten. De bank moet “financiële criminaliteit onder klanten, waaronder witwassen, beter opsporen”, is De Nederlandsche Bank van mening.

Vanuit de financiële sector klinkt weer geklaag over de overheid. Belastingadviseurs luidden de noodklok. Zij lieten recent tegenover dagblad Trouw weten dat de overheid het laat afweten in de jacht op witwassen en andere criminele kapitaalstromen. Die komen op allerlei manieren vanuit de onderwereld in de reguliere legale geldsystemen terecht.

Het bedrijfsleven is op zijn beurt niet te spreken over één van de uitvloeisels van de Europese richtlijn Anti-Money Laundering Directive (AMLD) 5, namelijk de verplichte registratie van alle Ultimate Beneficial Owners (UBO’s), uiteindelijk belanghebbenden dus met een minimaal aandelenbelang van 25%, in een openbaar register. Met name familiebedrijven en grootaandeelhouders van deze organisaties ervaren deze publiekelijke registratie als een inbreuk op de privacy.

Blijf niet stilzitten

Oorspronkelijk was het idee om het eerdergenoemde UBO-register vanaf 10 januari 2020 open te zetten voor registraties. Maar omdat de Eerste Kamer nog met een hele lijst aanvullende vragen is gekomen, laat dit nog op zich wachten. We willen het Nederlandse bedrijfsleven in ieder geval op het hart drukken om niet stil te blijven zitten, maar vooral in beweging te komen en te blijven.

Ook in België is het UBO-register niet meteen populair. Daar bleek in augustus 2019 dat nog meer dan een half miljoen bedrijven en verenigingen hun uiteindelijk belanghebbenden nog moesten registreren. Dit kwam neer op zo’n 78 procent. Terwijl alle bedrijven en verenigingen wisten dat ze hier vanaf 30 september 2019 sancties voor zouden krijgen wanneer dit niet op orde zou zijn. Uiteindelijk werd ook die deadline uitgesteld, maar daar draait het niet om. Het geeft aan dat het bedrijfsleven de uitroeiing van witwaspraktijken en terrorismefinanciering – want daar dient het UBO-register voor - nog te weinig serieus neemt. U dénkt te weten met wie u zaken doet, maar zeker weten of klanten daadwerkelijk zijn wie ze beweren te zijn? Dat is niet het geval.

Vraag een UBO-check aan

Financiële instellingen en de overheid nemen slechts gedeeltelijk hun verantwoordelijkheid op en wijzen vooral verwijtend naar elkaar. Voor het Nederlandse bedrijfsleven ligt er een uitgelezen kans om deze handschoen wél op te pakken en te laten zien dat zij klantintegriteitsonderzoek serieus nemen. Wij helpen u hier graag bij.

Benieuwd of u zaken doet met een UBO of een marionet? Maak dan een afspraak voor een gratis UBO-check. Laat hier uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Meer informatie over customer due diligence, UBO en compliance check

Download hier de whitepaper

Bekijk het webinar

Bekijk de animated infographic

Gelijkaardige publicaties