Zo kunt u kredietwaardigheid van bedrijven checken

De kredietwaardigheid van een onderneming geeft u een inzicht in het risico op wanbetaling of late betalingen. Dit is hoe u de kredietwaardigheid buiten de standaard methode kunt checken.

U krijgt het liefst betaald voor u levert. De klant krijgt het liefst geleverd voor hij betaalt. Dit spanningsveld bestaat al sinds de uitvinding van het geld - en zal tot in de eeuwigheid blijven bestaan. Technologische ontwikkelingen zorgen wel voor een verandering. U heeft nu namelijk alternatieve mogelijkheden om de kredietwaardigheid van uw klanten te checken. Daarmee kunt u inschatten of u hen op rekening wilt leveren.

Chapter 1

Vooraf kredietwaardigheid checken

De kruidenier op de hoek wist vroeger precies dat hij mevrouw Jansen best op rekening kon laten kopen. Hij wist ook dat meneer Petersen een wat groter risico was, omdat hij zijn geld nog wel eens in de kroeg wilde achterlaten. Die tijd ligt achter ons, maar in de kern zouden we mevrouw Jansen en meneer Petersen nog net zo goed willen kennen als vroeger.

Daarmee kunnen we namelijk inschatten of ze in onze moderne online webshops direct moeten afrekenen met creditcard of PayPal – of dat we ze met een gerust hart hun bestelling kunnen toesturen met een betaaltermijn van 30 dagen.

Techniek zorgt ervoor dat we met dat ‘persoonlijk inschatten’ weer een heel eind kunnen komen. Het Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft bijvoorbeeld een grote database vol gegevens over het betaalgedrag van consumenten. Banken maken er graag gebruik van om in te schatten of ze een krediet kunnen verstrekken. Als bedrijf kunt u dat niet, maar u heeft wel andere middelen.

Chapter 1

Social media als credit checker

Facebook, Twitter en LinkedIn worden door bedrijven vaak bekeken als sollicitanten op een vacature reageren. Staan er foto's op van laveloze nachten vol drank en drugs, dan is de kans groot dat de functie naar een ander gaat. Staan er foto's op van vrijwilligerswerk in het lokale bejaardentehuis… Afijn, het beeld is duidelijk. Van banken is bekend dat ze dezelfde social media steeds vaker bekijken als ze een kredietaanvraag krijgen. Wellicht staan er clues op over het betaalgedrag (je zult in je frustratie maar ‘ik haat deurwaarders’ getweet hebben). Maar social media geven ook een totaalbeeld van iemand.

Schufa, de Duitse tegenhanger van ons BKR, kondigde enkele jaren geleden daarom aan social media in te willen zetten om de kredietwaardigheid van consumenten te onderzoeken. Bedrijven als Lenddo hebben tegenwoordig zelfs al modellen ontwikkeld waarmee de kredietwaardigheid van iemand wordt bepaald aan de hand van zijn social media gedrag. Niet alleen de persoon zelf wordt onderzocht, maar ook zijn netwerk. Bevinden zich daarin dubieuze personen? Dan scoort de consument een puntje minder bij zijn kredietaanvraag.

Chapter 1

Kredietwaardigheid binnen B2B

Het voorgaande is gericht op consumenten, maar ook in een B2B omgeving kunt u social media inzetten om de kredietwaardigheid van klanten te checken. Vrijwel ieder bedrijf heeft tegenwoordig een pagina op Facebook. Staat daarop dat ze nieuwe medewerkers aannemen? Goed teken. Staat erop dat ze tijdelijk even niet kunnen leveren? Slecht teken. Zo kunt u een oordeel vormen over hoe goed of slecht het met het bedrijf gaat. En voor B2B kredietadvies heeft u ook andere middelen tot uw beschikking.

Chapter 1

Doe een kredietcheck

Bedrijven als GraydonCreditsafe houden de betalingsmoraal van het Nederlandse bedrijfsleven continu in het oog. Door middel van big data kunnen zij ook steeds vaker beschikken over informatie uit o.a social media. Twijfelt u over een nieuwe klant? Dan kunt u via dit soort dienstverleners heel eenvoudig achterhalen hoe het met het betaalgedrag gesteld is. U kunt dit zelfs volledig automatiseren door een koppeling te maken met de database van GraydonCreditsafe. Op die manier wordt voor iedere nieuwe klant automatisch kredietinformatie ingewonnen, op basis waarvan u kunt bepalen of u zaken wilt doen en op welke (betalings)voorwaarden u dat wilt doen.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Strategisch creditmanagement in 5 stappen

Ontdek hoe u gemakkelijk uw krediet kunt managen

Zakendoen: wat moet u weten?

De belangrijkste weetjes rondom zakendoen

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.