Ondernemen over de grens
Terug naar overzicht
blog

Ondernemen over de grens: het Hollandse imago

We bevoeren de wereldzeeën, creëerden de deltawerken en behoren tot de meest concurrerende kenniseconomieën ter wereld: Nederlandse ondernemers hebben over het algemeen een positief imago in het buitenland. We worden gezien als hardwerkend, creatief en zelfstandig, maar ook als direct, zakelijk en competitief.

Internationale handel

Nederlandse ondernemingen nemen graag een kijkje over de grens. Volgens onderzoeksbureau EIM is één op de drie bedrijven actief in het buitenland, zo is te lezen in het e-book “Eerste hulp bij internationaal ondernemen.” Het merendeel van deze bedrijven importeert, maar Nederland kent ook veel exporteurs. Terwijl het Europees gemiddelde van exporterende ondernemingen in 2010 niet hoger was dan 7%, was dit percentage in Nederland volgens het CBS 10%. Via de haven van Rotterdam voert Nederland veel goederen door. We exporteren vooral naar Duitsland, België, Frankrijk, Verenigd Koningrijk en Italië. Importeurs doen het liefst zaken met Duitsland, België, de Verenigde Staten, China en het Verenigd Koningrijk. Met name ondernemingen in de groothandel, industrie en transportsector zijn actief over de grens.

Nederlands imago

Wie zaken wil doen in het buitenland, krijgt te maken met clichés. Directheid domineert het Nederla

ndse imago, schreef het FD deze zomer. Voor sommige zakenpartners is dat prettig, anderen schrikt het af. Een voordeel is dat Nederlandse ondernemers gewend zijn zich aan te passen aan andere culturen. We spreken onze talen, staan bekend als wereldreizigers en zijn geïnteresseerd in andere landen en culturen. Nederlandse ondernemingen liften bovendien mee op het succes van gevestigde merken, zoals Philips, ING en Heineken en de uitstraling van megaprojecten waar Nederlanders aan hebben meegewerkt, zoals de kunstmatige eilanden voor de kust van Dubai. En zelfs het koningshuis draagt bij aan het positieve imago van ons land. We zijn dan wel een klein landje, maar we zijn óók innovatief, betrouwbaar en eerlijk.

Hollandse nuchterheidNederlanders in het buitenland

Nederland doet het goed. Eindhoven is de meest innovatieve stad ter wereld, na Denemarken hebben we het beste pensioenstelsel ter wereld en Nederlanders staan in de top 5 van meest verdienende inwoners van de Europese Unie. Niet slecht voor een land dat qua oppervlakte op de 133e plaats staat op de wereldranglijst. Maar naast innovatief en direct zijn wij Nederlanders ook nuchter en bescheiden. Mooie eigenschappen die ons sieren in het buitenland, maar ons ook in de weg kunnen zitten. Want in het buitenland zijn de successen van het Nederlandse bedrijfsleven lang niet altijd bekend. En dat is nog een gemiste kans.
 

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Op zoek naar tips voor het zakendoen met grote klanten?
Download de cue card

Gelijkaardige publicaties