Online marketing
Terug naar overzicht
blog

Online marketing, hoe te beginnen?

Een veel voorkomende (denk)fout bij organisaties is dat zij overhaaste beslissingen maken met betrekking tot de voorbereiding en implementatie van online marketing. Vaak wordt dit gevoed door het gevoel dat de concurrentie mijlenver voor ligt op de eigen organisatie. Er zijn in korte tijd zeer veel online / mobiele marketing mogelijkheden ontwikkeld, een trend die voorlopig nog niet uit zicht is. Hoe kunt u het beste starten?
 

Verloochen niet de basis

De vier P’s (prijs, plaats, product en promotie) zijn bij ons allen welbekend. Het is hét basisprincipe dat iedere marketingstudent vanaf dag één leert. Evenals het helder afkaarten van de doelgroep, concurrentie en marktontwikkelingen. De realiteit van vandaag de dag is dat met de opkomst van het internet er meer en meer concurrenten bij zijn gekomen, marktomstandigheden sneller dan ooit veranderen en de concurrentie zich razendsnel aanpast.
 

Stel uzelf basisvragen

Om online succesvol te zijn, dient u dus bij de basis te beginnen. Waarschijnlijk heeft u uw doelgroep al in beeld, maar vraag u het volgende eens af:

  • Ontstaat er online een volledig nieuwe doelgroep, of kan deze gevonden worden?
  • Welke nieuwe concurrentie ontstaat er door onze online activiteiten?
  • Met welke online marktomstandigheden heb ik verder te maken?
  • Ga ik mijn diensten en/ of producten regionaal, landelijk of wereldwijd aanbieden?
     

Een stappenplan

Vervolgens kunt u onderstaande stappen nemen:

1.    Leer uw nieuwe doelgroep kennen

a.    De kans dat uw online klanten andere koopmotieven hebben, is reëel.  Achterhaal of zij op basis van prijs of product bij u terechtkomen of dat er andere motieven zijn.
b.    Hoe vindt de doelgroep u? Vergelijkingssites, e-mailcampagnes, direct verkeer, sociale media of wellicht via de meer traditionele wijzen?

2.    Stel uzelf heldere doelen

a.    Een primair doel is vaak om extra omzet of winst te genereren. Er zijn echter meerdere subdoelen die dit kunnen bereiken.
b.    Referenties zijn, ook online, uitermate belangrijk. Zorg voor cases van uw belangrijkste klanten of voor positieve beoordelingen op bijvoorbeeld vergelijkingssites.
c.    Vermindering van uw operationele kosten. Denk hierbij aan besparingen op allerhande verkoopkosten en op personeelskosten door de vereenvoudiging van processen.

3.    Definieer uw identiteit

a.    Door na te gaan waar u voor staat, wat u wilt aanbieden en waar u op gevonden wilt worden, kunt u gaan bepalen welke kernwoorden voor u van belang zijn.
b.    Deze kernwoorden moeten veelvuldig terugkomen op uw site, en in uw campagnes. Dit is zeer belangrijk voor Search Engine Optimization (SEO).

4.    Marketingmiddelen bepalen

a.    Pas nadat u alle vorige stappen en vragen hebt beantwoord, kunt u bepalen welke online marketingmiddelen u wilt gaan inzetten.

Enkele middelen die u kunt gebruiken, zijn e-mailmarketing, SEO en/of SEA (Search Engine Advertising), website, blogs, Facebook, Twitter, Foursquare, mobiele site of zelfs een App. Op basis van oude principes kunt u de juiste keuzes maken met betrekking tot nieuwe media.  

Gelijkaardige publicaties