Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 02-10-2013

Ook de meest succesvolle bedrijven zijn klein begonnen

1685 keer gelezen

Elk bedrijf is ergens begonnen. Ook de allergrootste begint klein. Voor Adolf Dassler, oprichter van Adidas, was dit in de wasruimte van zijn moeder. Hier zette hij zijn eerste schoenen in elkaar. De oprichter van Ikea is ooit begonnen door lucifers te verkopen in zijn eigen buurtje en Hugh Hefner zette de eerste editie van Playboy in elkaar aan zijn eigen keukentafel. Wat is het verhaal achter bekende wereldbedrijven en welke lessen kunnen hieruit getrokken worden?

Coca Cola

Het was een apotheker die het nu zo geliefde drankje ontwikkelde. Asa Candler, rijke bankier en farmaceut, maakte Coca Cola tot een wereldwijde succesformule. Coca Cola behaalde in 2011 een omzet van ruim 46 miljard dollar, maar er bestond ook een tijd dat het drankje nog niets opleverde. Coca Cola’s eerste succes was koolzuur. In eerste instantie was dit drankje op basis van siroop gemaakt, maar pas toen het een koolzuurhoudende drank werd, begon het geld te rollen.

Productontwikkeling is in dit geval dus zeker de basis voor het succes geweest. Producten of diensten die niet verkopen hoeven niet direct de prullenbak in, ze moeten door ontwikkeld worden. Daarnaast is marketing natuurlijk ook van groot belang geweest voor Coca Cola. Volgens Candler is het creëren van een agressieve marketingvorm, een unieke merkbeleving en een stijlvolle verpakking de sleutel tot succes.

easyJet

Stelios Haji-Ioannou heeft easyJet in 1995 opgericht. De missie Stelios was om mensen zo goedkoop en comfortabel mogelijk naar een andere bestemming te brengen. Goedkoop is zeker gelukt, er valt over te twisten of het ook comfortabel is. Hoewel Stelios uit een rijke familie kwam en dus niet actief op zoek hoefde naar investeerders, moeten wij hem zijn lef en ondernemersinstinct nageven. Vliegen was duur en Stelios heeft deze kosten weten terug te dringen door kleine slimme kostenbesparingen door te voeren. Door bijvoorbeeld geen gratis eten op de vluchten aan te bieden, kunnen consumenten het zo duur maken als zij zelf willen. Waar bij Coca Cola productontwikkeling ten grondslag lag aan het succes, is het bij easyJet intuïtie geweest. Zo zei Stelios eens:

"Ik besteed niet teveel aandacht aan onderzoeken en ga af op mijn gevoel. Als iets niet werkt, probeer ik iets anders."

Philips

De trots van Eindhoven. Iedereen kent Philips. Het bedrijf is allang niet meer alleen in Nederland bekend en zeker succesvol te noemen. Het bedrijf is ooit opgericht door vader en zoon Philips. Beiden waren nieuwsgierig naar nieuwe technologieën en startten dan ook hun eigen onderzoekslab. In 1891 zijn vader en zoon begonnen met het ontwikkelen van lampen, en er kwamen al snel meer producten bij. Hun gedrevenheid en nieuwsgierigheid leverde een topbedrijf op. Maar er was nog iets anders dat bijgedragen heeft aan het succes van Philips: de goede zorg voor werknemers. Het bedrijf bouwde zelfs een dorp voor zijn werknemers. Op deze manier woonden de arbeiders dicht bij de fabriek en waren ze van alle gemakken voorzien. Elke arbeider kreeg een gezonde woning met moestuin en toegang tot winkels, scholen, badhuizen en verenigen. Het is logisch dat werknemers niet meer weg wilden en hierdoor hart en ziel in het bedrijf gelegd hebben.

Tips van de meesters

Uit deze drie succesverhalen zijn een aantal tips te halen voor de ondernemer van vandaag:

  1. Investeer in product- en/of dienstontwikkeling
  2. Besteed tijd en geld aan geschikte marketing en verpakkingen
  3. Ga op je intuïtie af, maar laat een ook idee los als het niet werkt
  4. Blijf nieuwsgierig en blijf ontdekken
  5. Zorg goed voor personeel

Wil je meer weten over deze en andere bedrijven? Dan verwijzen wij je graag door naar ikgastarten.nl

Altijd op de hoogte van de laatste trends?

U wilt uzelf en uw medewerkers verder ontwikkelen in het vakgebied. Met een online tool kunnen zij zelfstandig cursussen volgen en blijft u op de hoogte.

Meer over online leren