Artikel
Geschreven door Willem van Leeuwen
Posted on 14-01-2015

OTTO Work Force: ‘Altijd bereikbaar zijn, desnoods ’s nachts’

215 keer gelezen

Het internationale arbeidsbureau OTTO Work Force haalt niet alleen buitenlandse flexwerkers naar Nederland. Het aantal klanten in Duitsland en Polen neemt ook sterk toe. OTTO bemiddelt daar inmiddels respectievelijk tweeduizend en vijfduizend tijdelijke arbeidskrachten. ‘Ik verwacht dat wij onze omzet op de middellange termijn kunnen verdubbelen’, zegt financieel directeur Richard Brinkman. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het succesgeheim van OTTO Work Force.

Behalve FD Gazelle werd OTTO Work Force in 2014 ook gekozen als beste uitzendbureau van het jaar. Hoe word je dat? Richard Brinkman, financieel directeur bij OTTO, noemt als belangrijkste voorwaarde de passie die je als bedrijf moet hebben om je klanten zo goed mogelijk te willen bedienen: ‘Misschien een open deur, maar daar begint het wel mee. Passie betekent altijd bereikbaar zijn op het moment dat de klant ons nodig heeft. Ook in de avond en zelfs ’s nachts.

Daarnaast zijn we flexibel. Als een bedrijf binnen een etmaal 25 mensen nodig heeft dan willen we dat hoe dan ook voor elkaar krijgen. En ten aanzien van de mensen die we bemiddelen: 'als je ervoor zorgt dat alles goed voor ze geregeld is, bijvoorbeeld wanneer ze worden uitgezonden naar het buitenland, dan merken de klanten dat direct, want ze krijgen gemotiveerde mensen in dienst. Dat hebben wij goed begrepen en het wordt gewaardeerd.’

On site concepten

Volgens Brinkman zijn naast passie en flexibiliteit focus en discipline belangrijke pijlers onder het succes van OTTO: ‘We hebben onszelf de afgelopen jaren gespecialiseerd in on site concepten in logistiek en retail. We runnen complete processen in distributiecentra. Klanten worden volledig ontzorgd doordat we de staffing en planning geheel voor onze rekening nemen.’ OTTO mag hierin onder meer grote bedrijven als Albert Heijn, Jumbo en Blokker Groep tot zijn klantengroep rekenen.

Duitsland en Polen

Net als in 2013 haalt OTTO ook in 2014 een groei van zo’n vijftien procent. In Nederland heeft OTTO dagelijks zo’n vijfduizend mensen aan het werk, evenals in Polen. Sterk in opkomst is Duitsland waar inmiddels zo’n tweeduizend flexwerkers via het uitzendbedrijf aan de slag zijn. Brinkman: ‘In Duitsland en Polen groeien we de komende jaren naar verwachting sterk. Polen groeit economisch flink, daar wordt de flexmarkt nu ontdekt. In Duitsland ontstaat door de vergrijzing een tekort aan arbeidskrachten. Wij kunnen dat met onze arbeidsmigranten ijzersterk invullen.’

‘Ik acht een verdubbeling in omzet op termijn zeker haalbaar’

Naamsbekendheid

OTTO heeft nu zo’n vijftien vestigingen in Oost-Europa. Hoe mobiliseert het bedrijf die internationale arbeidskrachten? Brinkman: ‘Voor een belangrijk deel krijgen we mensen dankzij mond tot mond reclame. Daarnaast krijgen we in Polen snel meer naamsbekendheid sinds we de Poolse schaatsploeg sponsoren. Polen heeft een sterke lichting schaatsers die aansprekende resultaten behalen, dat levert ons veel bekendheid op. Verder openen we vestigingen in gebieden waar veel mensen zonderwerk zitten, maar ook via social media bereiken we arbeidskrachten in Oost-Europa.’

Robotisering

Brinkman verwacht dat OTTO de komende jaren zonder veel problemen kan blijven groeien: ‘Ik verwacht dat we jaarlijks tussen de tien en vijftien procent meer omzetten. Vooral in Duitsland en Polen. Een verdubbeling in omzet is op termijn zeker haalbaar. De flexibilisering van de arbeidsmarkt neemt alleen maar toe.  Robotisering van warehouses en distributiecentra is zeker een belangrijke ontwikkeling, maar dat is toch vooral iets voor de toekomst die nog ver weg ligt. Op de middellange termijn zijn er in logistiek en distributie nog vooral mensenhanden nodig.’ 

‘Klanten worden volledig ontzorgd doordat we de staffing en planning geheel voor onze rekening nemen’

Karakteristiek van deze FD Gazelle: 
OTTO Work Force is dienstverlener op het gebied van nationale en internationale arbeidsbemiddeling in Europa. Het bedrijf is in 2000 opgericht en gespecialiseerd in het invullen van tekorten op de arbeidsmarkt in het ene land, met overschotten aan arbeidskrachten uit andere landen. Via de vijftig vestigingen in Nederland, Duitsland, Polen, Slowakije, Tsjechië, Hongarije en de Oekraïne worden dagelijks zo’n 15.000 flexmedewerkers naar uiteenlopende bedrijven uitgezonden.
Op het hoofdkantoor in Venray en op de verschillende locaties waar OTTO in Nederland ‘on site’ projecten voor klanten uitvoert, werken ongeveer 160 medewerkers. De omzet bedroeg in 2012 circa € 106.400.000. In 2013 bedroeg de omzet ongeveer € 155.000.000,-. OTTO was vier keer FD Gazelle.

Kijk hier voor de volledige lijst van FD Gazellen 2014