Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 04-09-2013

Put your money where these start-ups are

38 keer gelezen

De start-ups van de toekomst
Het is ‘Big Data maand’ bij Graydon. Speciaal hiervoor ben ik gaan kijken naar welke nieuwe start-ups (in de USA weliswaar) ‘onze’ data op grote schaal gaan vastleggen en gebruiken. Want laten we wel wezen, nieuwe succesvolle initiatieven zullen ‘tech-driven’ zijn en gebaseerd op het verzamelen van data. Het zijn veelal vernieuwende ideeën of nieuwe (verbeterde)  versies van bestaande initiatieven.

1. Braintree
Online veilig betalen via Apps? Braintree maakt het mogelijk. Er zijn de laatste jaren talloze initiatieven gestart om mobiel betalen mogelijk te maken. Eigenlijk zijn ze allemaal op zoek om de volgende PayPal te worden. Voor betalingsverwerker is credibility van onschatbare waarde. Hiervoor heb je onder andere een klantenbase nodig. Braintree zet momenteel enorme stappen hierin met klanten zoals Heroku en Rovio (deze kennen we van Angry Birds).

Momenteel verwerkt Braintree 10 miljard dollar aan betalingen; een fractie hiervan is mobiel betalingsverkeer. Wellicht verwaarloosbaar in vergelijk met PayPal (20 miljard aan alleen mobiel betalingsverkeer), maar houd deze speler in de gaten!

2. Snapchat
We kennen het allemaal; foto’s die verzonden worden via WhatsApp waar je niet zo florissant op staat als je gewild had. Hoe fijn zou het zijn als deze foto’s zichzelf konden vernietigen. Met Snapchat is dit mogelijk. Zij stellen gebruikers in staat om berichten en foto’s te verzenden die zichzelf, na een door jou ingestelde tijd, vernietigen. Op deze manier hoef je je dus geen zorgen te maken dat het rare berichtje of gekke foto van jezelf ergens online gaat rondzweven.

In 2011 is Snapchat opgericht en het neemt nu een vlucht. Zelf claimen ze meer dan 2 miljoen berichten per dag te verzenden. Dat is een hoop data. Het schijnt zelfs dat 20% van alle iPhone gebruikers de applicatie al gebruikt. Vandaar dat er onlangs 60 miljoen dollar in is gepompt door venture capitalists.

3. Wanelo
Kort samengevat is Wanelo niets meer dan Pinterest, maar dan met een werkend verdienmodel. Waar Pinterest gebruikers laat kiezen welke zaken zij leuk en interessant genoeg vinden om op hun ‘digitale prikbord’ te plakken, heeft Wanelo dit al voor je gedaan. Zij zoeken naar stijlvolle en hippe artikelen die je vervolgens via hen kan bestellen.

Wanelo is zeer populair onder jonge vrouwen en daarom een bijzonder interessante groep voor adverteerders. Met 10 miljoen gebruikers is het een partij om in de gaten te houden. Ook zij hebben onlangs een financiële impuls gekregen. Er werd 11 miljoen dollar in geïnvesteerd. De waarde van Wanelo wordt nu al over de 100 miljoen dollar geschat.

Groeiend aantal start-ups in Afrika
Vaak kijken we naar Amerika om nieuwe ideeën op te doen, start-ups in de gaten te houden en om trends te zien ontwikkelen, maar misschien moeten we vaker kijken naar andere gebieden. Ik kwam onlangs een artikel tegen over start-ups in Afrika. Zeer interessant om te zien is dat zij daar bijzonder interessante initiatieven hebben waar ook wij nog iets van kunnen leren.