Digitaal MKB
Terug naar overzicht
blog

Quick wins in portfolio management

U wilt met uw bedrijf waarschijnlijk vooruit. Nieuwe markten ontdekken, nieuwe producten introduceren en nieuwe omzetrecords halen. De middelen die u daarvoor heeft, zijn echter beperkt. U heeft immers maar zoveel mensen, machines en geld op de bank. Gedegen portfolio management zorgt ervoor dat u uw strategie op een beheersbare manier realiseert door uw beschikbare middelen optimaal in te zetten. Mooie woorden. Maar hoe doet u dat? 

Wat is portfolio management?

Met programma- en projectmanagement probeert u optimaal resultaat te halen uit (inderdaad…) uw programma´s en projecten. Portfolio management staat daar als een soort paraplu boven. Er staat niet één specifiek project centraal, maar ‘het geheel’, waarbij u zich richt op de juiste dingen doen (effectiviteit) en die dingen ook goed doen (efficiëntie). U let daarom bijvoorbeeld op verbanden tussen projecten of afdelingen, risico´s, timing en het optimaal inzetten van financiële middelen. Doel is zo de perfecte balans te vinden tussen wat u wilt bereiken en de middelen die u heeft om die doelen te bereiken. Het resultaat is daardoor dat u zich richt op de voor u meest relevante zaken - die bovendien vaker op tijd, binnen budget en volgens gemaakte (kwaliteits)afspraken worden afgerond. 

Het opzetten van portfolio management

Er bestaan tientallen duimendikke boekwerken van managementgoeroes over het correct en gedegen opzetten van portfolio management. We zullen u de details echter besparen en ons hier beperken tot de belangrijkste vijf fasen die u doorloopt: 

Fase 1: Begrijpen.
U start met het helder krijgen wat de strategische doelen van uw bedrijf precies zijn. Wat wilt u realiseren en wat brengt dat dan op?

Fase 2: Categoriseren.
Welke projecten dragen bij aan het behalen van welke strategische doelen? En kunt u wellicht projecten samenvoegen? 

Fase 3: Prioriteit geven.
Welke (groepen van) projecten leveren het meest op - en welke prioriteit krijgen ze dus?

Fase 4: Balanceren. 
U weet welke projecten u wilt uitvoeren, maar kan dat ook met de middelen die u heeft? Zijn korte en lange termijn projecten in balans en geldt dat bijvoorbeeld ook voor projecten gericht op productie (nu) en innovatie (toekomst)?

Fase 5: Plannen.
U weet wat u wilt bereiken, hoe u dat wilt bereiken én u bent ervan overtuigd dat u zich richt op gebalanceerde doelen die uw bedrijf vanuit verschillende invalshoeken vooruitbrengen. Maar waar nu te beginnen? Simpel. Begin bij uw quick wins.

Quick wins in portfolio management

In portfolio management draait alles om efficiënt en effectief werken. U ontkomt er dan niet aan ook over uw financiën na te denken. Uw cash flow. Uw werkkapitaal. Uw vreemde en eigen vermogen en hoe u daaruit het meeste profijt haalt. Precies daarin vindt u waarschijnlijk uw quick wins - de projecten dus waar u zich het eerst op wilt richten. Ga bijvoorbeeld eens na welke verbeteringen u in uw klantportfolio kunt doorvoeren. Wat kunt u doen om klanten sneller te laten betalen? Hoe kunt u wanbetaling tegengaan? Hoe kunt u financiële risico´s verkleinen en uw tijd en aandacht vooral richten op uw meest waardevolle klanten? Bedrijven als Graydon kunnen u ondersteunen bij het verzamelen van de gegevens die u nodig heeft om hierover gefundeerde beslissingen te nemen.

Meer informatie

Wilt u weten wat u kunt doen om quick wins in portfolio management te behalen, bijvoorbeeld door uw klantendatabase te analyseren? Neem contact op met Graydon en wij helpen u graag verder.

Wilt u eerst meer weten over toepassingen van data-analyses? Lees dan ook deze artikelen eens:

Gelijkaardige publicaties