Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Relevante informatie bieden aan je klant: marketing van de toekomst heet content marketing

Content betekent ‘inhoud’ en content marketing betekent dat u inhoud creëert op uw website die bezoekers aantrekt. Het houdt in dat u informatie creëert, aanbiedt en verspreidt die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte van uw doelgroep. Uw doel is om nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken. Met content marketing legt u de basis voor conversatie met uw (potentiële) klant.

Dit betekent dat u zorgt voor de juiste informatie (=content), voor het juiste publiek, op de juiste plaats, op het juiste moment. Direct, multimediaal en boven alles: vindbaar!

Waarom content marketing?

Belangrijke overwegingen voor content marketing zijn de belangrijke rol van sociale media en zoekmachines waardoor de potentiële klant beter geïnformeerd is dan ooit voordat hij overgaat tot een aankoop (op het internet). Internet speelt zo steeds vaker een centrale rol bij aankoopbeslissingen. Onderzoek wijst trouwens uit dat het merendeel van de consumenten niet gelooft dat adverteerders de waarheid spreken in reclames. De hoogste tijd voor de nodige aanpassingen in uw marketing- en salesaanpak dus!

Content marketing: oude wijn in nieuwe zakken?

Content marketing en het verwante Native Advertising zijn in feite niets anders dan hippe nieuwe benamingen voor een fenomeen dat al veel langer bestaat. Het is dit jaar tachtig jaar geleden dat Procter & Gamble op de Amerikaanse televisie de eerste soapserie uitzonden, en daarmee één van de eersten waren die met 'content' kwamen die voor de doelgroep van Amerikaanse huisvrouwen praktisch en emotioneel relevant was. Niemand kon in 1933 voorzien dat de televisie – toen nog in zwart-wit –  het dominerende medium zou worden voor de rest van de 20e eeuw, noch dat televisiereclames belangrijker zouden worden dan advertenties via radio en gedrukte media.

Online en offline media uitingen combineren

Content is de toekomst van marketing

Niemand kan het nu nog ontkennen: content marketing (tezamen met Big Data en mobiele marketing) heeft de toekomst. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat websites met blogs 434% meer geïndexeerde pagina's en 97% meer geïndexeerde links opleveren. Dit betekent dat zulke websites vaker hoog zullen eindigen bij zoekopdrachten die in zoekmachines als Google worden ingevoerd. B2B Bedrijven die content marketing gebruiken genereren 67% meer leads dan bedrijven die dat niet doen, en deze leads zijn ook nog van hoge kwaliteit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 71% van de marketeers en CMO's aangeeft in de toekomst nog grotere gedeeltes van hun budget te zullen investeren in content marketing.

Budget content marketing

De toekomst van content: trends

Maar wat is de toekomst van content marketing? Niemand kan precies uittekenen hoe deze trend zich in de verre toekomst precies zal ontwikkelen. De technologische ontwikkelingen die het internet tot het machtigste medium van de 21e eeuw maken, zetten hun constant versnellende pas onverwijld door. Hierdoor kunnen wij nu moeilijk vooruitzichten optekenen van hoe de toepassingen van Big Data, het internet of things, en bijvoorbeeld wearable computing en 3D-technologieën de manier gaan veranderen waarop wij media en informatie zullen consumeren in de toekomst. Wat we wel kunnen doen is kijken naar de trends in content marketing van de afgelopen decennia, en vandaar uit voorspellingen doen die de komende jaren steek zullen kunnen houden.

Trends in content marketing

De belangrijkste trends over de afgelopen jaren, die een indicatie geven van wat we in de komende jaren kunnen verwachten (en waar bedrijven dus op in zullen moeten spelen), zijn de volgende:

1. Een trend die we internationaal zien is dat content marketing blogs steeds langer worden (1000+ woorden). Ze krijgen hierdoor een hogere informatiedichtheid en worden zo interessanter voor zowel zoekrobots als consumenten van vlees en bloed.

2. Content marketing verbreedt wat betreft modaliteit. Vooral grafische content en video worden steeds vaker gebruikt, zowel door B2B als B2C bedrijven; dit is een beweging die in de toekomst door zal zetten. Audio is, op de podcasts van enkele avantgardistische B2B bedrijven na, nog grotendeels onontgonnen terrein.

Content marketing B2B vs B2C

3. Content marketing zal zich ook gaan verbreden naar offline toepassingen, zoals tastbare toevoegingen bij gadgets die we nu al zien, en events (waarbij de scheidslijn tussen brand positioning via sponsored events en offline content marketing vervaagt). Hybride vormen tussen online en offline events worden ook belangrijker; denk bijvoorbeeld aan webinars of real life seminars die online live te volgen zijn.

4. Content marketing zal er in heel veel verschillende vormen en maten zijn, ook om de mogelijkheden van Big Data, en mobiel gecombineerd met content marketing ten volste te kunnen benutten.

De uitdaging voor bedrijven en marketeers zal in de toekomst dan ook liggen in het vinden/produceren van content die emotioneel verbindt, vermaakt, of nuttig is voor de consument. Content marketing is hoe dan ook here to stay.

Gelijkaardige publicaties