Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Retargeting: Zachtaardig Online Stalken

Bent u weleens achtervolgd door een advertentie op het internet? Ik wel. Ik kan u vertellen: Het is in eerste instantie een licht intimiderende, ietwat enge ervaring. Alsof een e-sales figuur via een gehackte verbinding meekijkt naar mijn surfgedrag, en om de zoveel tijd op relatief onverwachtse (en onlogische) momenten en plekken besluit me te herinneren aan een product dat ik onlangs heb bekeken in zijn winkel.

Retargeting

Retargeting (of remarketing) is het middels cookies in de browser van een klant die uw website bezoekt, ervoor zorgen dat uw klant op andere plaatsen op het web nog eens herinnerd wordt aan uw aanbieding.
In eerdere blogs hier op de site van Graydon is besproken wat de voor- en nadelen van Big Data kunnen zijn voor u als marketeer, ondernemer, of als consument. Retargeting is een helder voorbeeld van een toepassing van Big Data waaraan duidelijke voor- en nadelen hangen.
 
Het grote nadeel: misschien dat u zich kunt herkennen in het verhaal dat ik hierboven uit de doeken deed? Als u ook weleens heeft opgemerkt dat deze of gene advertentie wel heel opvallend vaak en op aparte plaatsen terugkwam nadat u een bepaalde site had bezocht, begrijpt u het vreemde gevoel dat ook uw consument eraan over kan houden.

De voordelen van retargeting

Een magere 2% is ongeveer het gemiddelde aantal klanten dat direct besluit af te rekenen wanneer ze na wat rondkijken op het internet aankomen bij een site met een mooie aanbieding. Maar hoe maakt u van die andere 98% leads ook daadwerkelijke sales? Retargeting is voor u als marketeer/ondernemer een zeer handige tool om de conversie van uw website te verhogen.

Retargeting: de kers op de taart

De retargeting barometer van Chango heeft onlangs aangetoond dat retargeting allang geen nieuw foefje meer is, maar inmiddels onder marketeers, in ieder geval in de Angelsaksische landen mainstream is geworden. Logisch ook, aangezien het bewezen effectief is om de daadwerkelijke sales van uw website te verhogen. Hoewel het lastig blijkt om retargeting inspanningen af te stemmen op andere marketingactiviteiten, blijft staan dat het de effectiviteit van al uw online én offline marketingacties vergroot.
 
Dus, beste marketeer; wanneer begint u met het zachtaardig online stalken? Wanneer u dat doet: denkt u eraan de klant niet te laten schrikken, en niet te agressief te willen verkopen. Een zachtaardige herinnering aan die mooie aanbieding op uw website moet voldoende zijn.

Gelijkaardige publicaties