Fraude
Terug naar overzicht
blog

Risicomanagement is het woord van de week

Als ondernemer kom je veel nieuwe termen tegen. Wij lichten elke week een relevant begrip toe, zodat je precies weet wat ermee bedoeld wordt. Het woord van deze week: Risicomanagement.

Wat is risicomanagement?

Risicomanagement is het in kaart brengen en beoordelen van bedrijfsrisico’s. Een aspect hierin is de mate van Risk Appetite die je als bedrijf durf te nemen. Zaken doen brengt risico’s met zich mee; hoe meer risico, hoe groter de kans op hoge rendementen maar ook een grotere kans dat het fout gaat.

Wat doet risicomanagement?

Risicomanagement zorgt ervoor dat de risico’s die u neemt weloverwogen genomen worden.

Wat heb je aan risicomanagement?

Goed risicomanagement zorgt er niet voor dat u alle risico’s elimineert, het brengt ze in kaart en geeft aan wat de waarschijnlijkheid van een gebeurtenis en de impact hiervan is. Sommige risico’s moet u gewoon nemen als bedrijf terwijl anders risico’s koste wat het kost gedekt, vermeden of bestreden dienen te worden.

Wat is verder voor u van belang?

Om bedrijfsrisico’s in de juiste context te plaatsen is het goed om deze onder te verdelen in een aantal categorieën:

  • Operationele risico’s
  • Marktrisico’s
  • Kredietrisico’s

Operationele risico’s

Operationele risico’s zijn risico’s voorkomend uit ‘de operatie’. Denk hierbij aan zaken als:

  • Personeel (verloop / kwaliteit)
  • Juridische risico’s (aansprakelijkheid, claims)
  • Procedures (onvolledig / incorrect)
  • Overmacht / Onvoorziene risico’s
  • Fraude

Marktrisico’s

Bij marktrisico’s kunt u denken aan zaken als:

  • De economie
  • Concurrentiepositie
  • Branche (contractuele afspraken, gewoontes, marktomstandigheden)
  • Veranderende wetgeving
  • De productlevenscyclus: hoe afhankelijk bent u van uw product en hoe ziet de toekomst van uw product eruit? 

Kredietrisico’s

Kredietrisico’s hebben te maken met de financierbaarheid van uw organisatie.

  • Hoe afhankelijk bent u van externe geldbronnen? Denk aan de bank maar ook uw mogelijke afhankelijkheid van uw klanten en hun betaalmoraal.

Is een ideale wereld het te allen tijde mijden van risico’s? Absoluut niet! Sterker nog, zonder risico geen succes. Nu de economie weer zo langzaam aan begint te trekken, zal er ook meer durf getoond worden door ondernemers en dat is een goede zaak, mits het weloverwogen gebeurt.

Gelijkaardige publicaties