controle op kredietwaardigheid
Terug naar overzicht
blog

Rooskleurig herstel transportsector ondanks schommelende beurs

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) berichtte deze ochtend dat de transport en logistiek sector in Nederland er nog steeds niet goed voor staat. Zo liggen de prijzen voor vervoer op het laagste punt sinds drie jaren ondanks een stijging van de bedrijvigheid en de omzet. Met alle gevolgen voor de transportondernemers van dien. Blogger Bruno Saman kiest een andere insteek, want ofschoon er klappen vallen, is er zeker ook reden voor optimisme.

 

Optimisme in de branche

Het optimisme lijkt zijn herintrede te hebben gemaakt binnen de transportbranche. Daar is ook alle reden voor, want in het tweede kwartaal van 2013 zijn de transportprijzen met 11,5% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. Het vrachtvervoer op de weg kan als zorgenkindje binnen de transportbranche wel een steuntje in de rug gebruiken. Kanttekening hierbij is wel dat door frequente prijsonderhandelingen en korte contractstermijnen het wegtransport flipperkast taferelen op de beurs vertoont. Maar menig transportbedrijf zal hier maling aan hebben en laat zich leiden door de waan van de dag. Hoe hangt de vlag er binnen de transportbranche nu bij?

 

“Met de vlam in de pijp door de Brennerpas”

Nu de zwaarste klappen verwerkt zijn kunnen de transporteurs weer met volle vaart door de bergpassen in Europa scheuren. Ondanks dat de dieselprijzen het laatste kwartaal een knauw opliepen zijn de transportprijzen toch omhoog geschoten. Een significante capaciteitskrimp (daling van 32,9%) ligt hieraan ten grondslag. Zoals gezegd is het van groot belang dat verladers en vervoerders een compromis vinden tussen stabiliteit en prijzen om deze trend niet van korte duur te laten zijn.

Afgelopen maand besteedde ik in een blog nog uitgebreid aandacht aan een gering herstel van de transportbranche door een bloeiende export. Hierin stond ik stil bij het zware weer waarin met name middelgrote transportbedrijven zich momenteel bevinden. Zij kampen met relatief hoge kosten en hun investeringscapaciteit is vaak niet groot genoeg om de klappen op te vangen. Voor hen komt deze nieuwe trend dan ook als geroepen.

 

Branche vecht voor gelijke concurrentievoorwaarden

Met ruim 12.000 transportbedrijven die aan meer dan 140.000 mensen een baan bieden in Nederland is de transportsector een belangrijke ader van onze economie. Maar ook een sector die in negatieve zin de gevolgen ondervindt van de Europese eenwording. Door het openbreken van de grenzen krijgen zij te maken met Oost-Europese collega’s die voor veel minder geld  hetzelfde ‘rondje om de kerk’ maken.  De combinatie van onduidelijke regelgeving, gebrekkige handhaving en toenemende internationale concurrentie zorgt voor banenverlies in de transportsector. Gelukkig zijn werkgevers, werknemers en overheid recentelijk met elkaar om de tafel gegaan om dit een halt toe te roepen.

 

Europese primeur triple E in Rotterdamse haven

Mocht u zaken overseas willen doen in het altijd exotische Azië, dan moet u serieus overwegen uw goederen te laten vervoeren met de nieuwste en grootste container ter wereld, de Maersk Mic Kinney Møller. Vorige week had Rotterdam de Europese primeur om deze kolossale container te mogen ontvangen.

Hij is 400 meter lang, heeft een capaciteit van 18.000 containers (vergelijkbaar met een goederentrein van zo’n 110 km) en moet gaan inspelen op de groeiende economische bedrijvigheid tussen Azië en Europa. Met deze ‘kanjer’ is het onmogelijke gepresteerd. Het is het meest efficiënte en energiezuinige vrachtschip ter wereld. De CO2 uitstoot per container zal met maar liefst 50% omlaag gaan. Nu snapt u ook waarom die tweede Maasvlakte er moest komen. Deze schuit kan je namelijk niet bij de eerste de beste stijger aanleggen.

 

Lucht gaat sneller

Als er haast geboden is bij het vervoer van uw goederen en deze triple E gaat u allemaal te lang duren, is het luchtvrachtvervoer ook een betrouwbare optie. In 2012 kreeg het vrachtverkeer door de lucht internationaal stevige tikken te verduren. Nederland was in staat de schade beperkt te houden en werd geconfronteerd met een omzetdaling van slechts 3%. De vrachtprijzen per kilo hebben nauwelijks iets ingeleverd ondanks de overcapaciteit en het mindere aanbod binnen de internationale luchtvaartindustrie. Logistieke dienstverlener Kuehne Nagel voert hierbij de koppositie aan, gevolgd door het postorderbedrijf DHL. Maar ja, laatstgenoemde doet er ook wel alles aan. Zo sturen zij tegenwoordig fietsen naar Griekenland om postbodes aldaar te helpen met afvallen.  

 

Meer over transport

Wilt u meer weten over transport? Lees dan ook onderstaande blogs:

Gelijkaardige publicaties