Big data
Terug naar overzicht
blog

Smart data het nieuwe goud, fast data de nieuwe hype

Big data is het helemaal. Welke kranten, magazines of blogs je ook leest, de kans is zeer aanwezig dat er aandacht besteed wordt aan big data. Wat hebben we eigenlijk aan big data? Uiteindelijk is die grote berg aan gegevens waardeloos als we er niet de juiste informatie van maken, oftewel ‘smart data.’ TNO heeft onlangs het zeer interessante programma ILOKATE gestart waarmee ze mijns inziens het goede voorbeeld geven over hoe we van gegevens smart data kunnen maken.
 

ILOKATE: efficiënter capaciteit gebruik door ‘smart data’

Kort gezegd is ‘smart data’ nuttige informatie die als doel heeft om processen te verbeteren, besparingen inzichtelijk te maken of gewoonweg om geld mee te verdienen. Het is bijvoorbeeld het verschil tussen gewoonweg een lange lijst met omzetcijfers en het inzichtelijk hebben gemaakt van piek- en dal momenten en hier op slimme wijze op inspelen.  

TNO heeft op zeer gestructureerde wijze publieke en private data uit verschillende bronnen, via een door TNO ontwikkeld systeem, weten te verzamelen, verrijken en ontsluiten. Zodoende zijn zij in staat om transport veel duurzamer, efficiënter en goedkoper uit te voeren.  
 

Voorsprong door samenwerking

TNO is op zoek gegaan naar (transport)bedrijven die in samenwerking met hen het ILOKATE programma voeden met hun operationele data. Openbare data over routes, reistijden en zelfs weermodellen hebben zij hieraan gekoppeld. Het resultaat:

  1. Beter inzicht in verkeersstromen
  2. Betere doorstroming op de weg
  3. Gestegen leverbetrouwbaarheid
  4. Verborgen kosten, zoals wachttijden en administratiekosten, worden verminderd

TNO heeft berekend dat circa 30 procent van alle lege containerritten voorkomen kunnen worden door op slimme wijze met data om te springen. Dit heeft ook weer een duurzaam karakter; immers hoe minder ‘lucht’ er vervoert wordt, hoe beter het uiteindelijk is.
 

Fast data

Een vrij nieuw begrip voor veel organisaties is ‘fast data.’ Online marketeers en webwinkels zijn er al mee bekend of werken er zelfs al mee. Fast data staat namelijk voor het beschikbaar hebben van real-time informatie. U kunt dus op ieder gewenst moment inspelen op veranderende factoren.

Is fast data wellicht de volgende stap voor de transportsector (en TNO)? Op ieder gewenst moment kunnen  inspelen op onverwachte omstandigheden zoals weer, verkeer en lege containers? Het lijkt mij dat dit een volgende logische stap is in het ILOKATE programma.

Hoe zou uw organisatie gebruik kunnen maken van openbare-  en bedrijfsdata? Wat zou het u waard zijn om uw kritische succesfactoren real-time inzichtelijk te hebben? Wellicht kunt ook u hiermee een significant concurrentievoordeel behalen.

Gelijkaardige publicaties