Artikel
Geschreven door Saskia van den Boom
Posted on 15-10-2013

So you wanna be on top!?!

29 keer gelezen
Ik moet iets bekennen. Ik HOU van America’s Next Top Model (ANTM)! Als je deze geweldige serie hebt gemist, bevat dit blog 5 lessen uit deze modellenserie die we in kunnen zetten voor een succesvolle bedrijfsvoering. 
 
 

1. Bouw aan je merk

Bedrijven moeten er zeker van zijn dat hun prospects en klanten kunnen rekenen op een coherend beeld van het bedrijf bij ieder klant contact: de producten, de website, offertes, het personeel, de brochures tot aan de receptie van het bedrijf aan toe. Straal in alles één en dezelfde boodschap uit: daar waar u als geen ander voor staat ten opzichte van de concurrent. Investeer tijd en geld om een onderscheidende meerwaarde te creëren voor de klant. 

ANTM begrijpt het belang van een sterk merk. Niet voor niets wordt branding expert Martin Lindstrom ingehuurd. Martin ontwikkelde voor alle modellen een persoonlijk merk, door ze een uniek én passend woord te geven wat ze in álle interviews met de pers, op de foto’s en in hun persoonlijke contact met opdrachtgevers naar voren moesten laten komen

2. Doe niet alles zelf

Geef toe dat u niet alles zelf kunt doen. Of het nu uw financiële administratie, het design, de printuitingen, juridisch advies, vertaalwerk of één van de andere duizende taken is waarbij u advies nodig hebt. Ook Tyra Banks laat zich omringen door goede adviseurs in de jury. Vakmensen met een verschillende achtergrond: modefotograven, PR adviseurs en de beste modeontwerpers. 
 

3. Wees NIET gewoontjes

Want dat is saai en deze bedrijven zijn er al genoeg. Een deel van uw doelgroep zal schrikken. Maar het is in ieder geval memorabel. Uw harde kern zal van u gaan houden! 
Bij de auditie van ANTM wordt duidelijk dat veel modellen alles uit de kast halen om op te vallen bij de jury. Buikdansen, zingen tot zelfs koeien melken (het model van het platteland). Zorg wel dat u iets doet wat past bij u en dus uw merk. 
 

4. Fans via social media

Wees u ervan bewust wat social media voor u kan doen. Pas op dat u niet alleen gaat zenden, maar deel waardevolle content die interactie oproept, start een discussie of biedt extra service om zo fans te krijgen. 
In de laatste twee seizoenen van ANTM werd ‘social media correspondent ‘BryanBoy’ ingehuurd om verslag te doen van de blogs, Facebook en Twitter. De social media score telde voor ¼ mee bij het eindoordeel over wie van de modellen het programma moest verlaten. ANTM ziet hiermee het belang in van een dialoog met de fans, en laat zien dat ze je kunnen maken... of kraken. 
 

5. Je reputatie is alles

Het vermogen om de reputatie te beschermen is een waarde die alle goede sales professionals zullen erkennen. Een sterke reputatie bij partners, klanten én stakeholders. Bedrijven die erom bekend staan dat ze veel fouten maken of onvoorbereid zijn, hebben slechts een kleine kans om de concurrentie uit te schakelen.
 
Niet voor niets worden de modellen van ANTM flink bekritiseerd op het moment dat ze te laat komen opdagen bij een scouting of niet focussen tijdens een shooting.
 
Succes!