Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 19-09-2013

Spread the word: mond-tot-mondreclame

357 keer gelezen

Vandaag de dag bestaan er talloze manieren om een bedrijf positief in de spotlights te zetten. Commercials, advertenties, seo-marketing en ga zo maar door.

Het lijkt wel alsof er elke week weer een nieuwe methode wordt ontwikkeld waarmee de naamsbekendheid van een bedrijf vergroot kan worden.Maar nieuwe methoden zijn niet altijd beter. De beste manier om aandacht te krijgen voor je bedrijf is altijd nog de ouderwetse mond-tot-mondreclame.

Mond-tot-mondreclame meest geloofwaardig

Mond-tot-mondreclame, het woord zegt het al, is de positieve uitlating van een klant tegen een andere potentiële klant over bijvoorbeeld een bedrijf. De bron van de reclame-uiting is hierbij dus een ‘ervaringsdeskundige’ en niet het bedrijf zelf. Hierdoor wint de boodschap enorm aan geloofwaardigheid.

Denk bijvoorbeeld eens aan een willekeurige producent van scheermesjes. Deze producent claimt door middel van commercials super glad scheerresultaat te leveren. Natuurlijk nemen wij deze informatie niet klakkeloos aan, want wij weten dat die producent er veel baat bij heeft als wij zijn mesjes gaan kopen. Echter, als een vriend dezelfde claim maakt over die scheermesjes, heb je er veel meer oren naar. Je weet immers dat hij deze informatie niet uit eigenbelang met je deelt.

Mond-tot-mondreclame is dus vele malen geloofwaardiger dan andere vormen van marketing. Misschien is dat wel de reden dat deze vorm van publiciteit tot wel 300% (!) effectiever is dan elke andere vorm van reclame maken.

Hoe je mond-tot-mondreclame stimuleert

Uiteraard is het bij mond-tot-mondreclame van groot belang dat je klanten meer dan tevreden zijn met de dienst die je geleverd hebt. Toch is dit alleen niet genoeg. Klanten moeten hun tevredenheid over jouw bedrijf ook nog willen delen met anderen. Hieronder een aantal tips over hoe je dit kunt bereiken:

  • Top-of-mind: zorg dat je klanten aan je denken door met ze in contact te blijven. Hoe meer jij in hun hoofd zit, hoe eerder zij jou zullen noemen in een gesprek met anderen.
  • Tastbaarheid: geef altijd een visitekaartje of iets vergelijkbaars mee aan tevreden klanten. Dit vergroot niet alleen de kans dat zij terugkomen en dat je vindbaar bent, maar ook dat klanten geprimed worden iets over hun ervaring met jouw bedrijf te vertellen als ze het kaartje weer tegenkomen.
  • Vraag: durf te vragen of klanten hun positieve ervaring willen opschrijven. Hierdoor creëer je ten eerste een database aan positieve ervaringen die je nieuwe potentiële klanten kunt voorleggen. Ten tweede vergroot je hiermee de kans dat de tevreden klant deze ervaring tevens mondeling deelt met zijn directe contacten.