Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Start het nieuwe jaar met een gezonde basis!

Nieuw jaar: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Traditioneel de tijd voor goede voornemens; misschien neemt u zich dit jaar ook wel weer voor om minder te gaan roken (of over te stappen op de elektronische sigaret!), meer te sporten, of om toch eens die cursus of opleiding op te pakken waar u al zo lang tegenaan hikt. 
Ook wordt er rondom de jaarwisseling binnen uw bedrijf waarschijnlijk minimaal één borrel georganiseerd, of een gebakje gegeten bij een kopje koffie, waarbij iemand de nodige positieve en bemoedigende woorden spreekt voor het nieuwe jaar. Dat de financiën maar goed op orde mogen blijven, aan klanten goede service wordt verleend, dat er groen en maatschappelijk verantwoord mag worden gewerkt en dat alle neuzen dezelfde richting op mogen wijzen binnen uw bedrijf. Ik doe bij deze graag een duit in het zakje, en help u eraan herinneren dat er voor uw marketing- en salesactiviteiten ook nog veel te winnen valt aan de basis.

Naamsbekendheid genereren en prospects benaderen

Marketingactiviteiten zijn met een grove scheiding in twee hoofdcategorieën te verdelen. Aan de ene kant hebben we dan de activiteiten die met name gericht zijn op het verspreiden van de merk- of bedrijfsnaam, en het opwekken van bewustzijn bij de doelgroep. Bij deze kant van marketing denken we aan zaken als content marketing en de verspreiding daarvan via bijvoorbeeld sociale media, of meer traditioneel bijvoorbeeld een commercial op televisie. 
Aan de andere kant van de glijdende schaal (want beide kanten van het spectrum zijn in feite niet van elkaar te scheiden en lopen meer geleidelijk in elkaar over) vinden we dan de meer sales gedreven kant van marketing, waarbij we prospects benaderen op alle mogelijke manieren (e-mail, telemarketing campagnes, sociale media etc.). 

De basis is data

Maar wat is dan de basis van uw meer directe, sales gerichte marketingactiviteiten? Hoe weet u welke potentiële klanten er binnen een bepaalde regio bestaan, en welke klanten meer of minder behoefte zouden hebben aan specifieke diensten/producten van uw bedrijf? Een goede database is het belangrijkste fundament van uw sales-activiteiten en gerichte marketing campagnes. U heeft een contentstrategie uitgedacht waarbij op zeker ogenblik een mailing moet worden uitgezonden. Hoe weet u welke klanten of prospects u moet opnemen in de mailing, en welke niet om spam-gedrag te voorkomen? 

U wilt een belcampagne opstarten, maar welke potentiële klanten zitten nu echt te springen om precies úw telefoontje met precies úw aanbod, en welke totaal niet?

Database opschonen

Uw database is het fundament. En als het fundament rot is, wordt de opbouw óf uitbouw van uw bedrijf hoe dan ook een lastige klus. Zorgt u dus dat uw database management op orde is. En gooi bijvoorbeeld aan het begin van het nieuwe kalenderjaar eens goed de bezem door die bestanden. Binnen uw bedrijf bevinden zich ongetwijfeld enorme hoeveelheden informatie over uw bestaande klanten. Op het internet is nog veel meer van dergelijke informatie te vinden, wat ook wel Big Data wordt genoemd. En die informatie is van onschatbare waarde: indien het slim toegepast en gecombineerd wordt kan het bijvoorbeeld de ROI van uw marketinginspanningen flink verhogen, door kosten te besparen en leads van hogere kwaliteit te leveren. Als u er wat hulp bij kunt gebruiken, is dat natuurlijk ook geen probleem: er zijn namelijk mogelijkheden om de database van uw bedrijf te koppelen aan de meest uitgebreide en up-to-date bedrijvendatabase van Nederland.

Een nieuwjaarsduik voor uw marketing en sales

En zou het echt zo nodig zijn om uw data op te schonen? Wist u dat er in Nederland 4.6 miljoen bedrijven geregistreerd staan? En wist u dat er tegelijkertijd op dit moment slechts 670.000 van die 4.6 miljoen als 'economisch actief' kunnen worden aangemerkt? U kunt zich voorstellen wat een verspilling van moeite het u kan besparen als u vooraf kunt uitfilteren welke bedrijven dat voor uw sector zijn. 

Begin het nieuwe jaar fris: zie het opschonen van uw data als een nieuwjaarsduik voor uw marketing- en salesafdeling. Een goed 2014 toegewenst!

Gelijkaardige publicaties