Ondernemen
Terug naar overzicht
blog

Stefan van den Berg, CEO Afterpay: “Wij praten vaak over het stipje op de horizon”

Stefan van den Berg leert als werknemer van Lacent (Wehkamp) de wereld van online retail, online betaalmethoden, en achteraf betalen via internet kennen. Hij raakt geïnspireerd en start in Heerenveen met AfterPay, waarmee hij zich op de laatstgenoemde activiteit gaat focussen. We spreken met hem over de kernwaarden van zijn bedrijf, over succesfactoren, het vinden van de juiste mensen, en over de lessen die hij leerde tijdens de groei van zijn onderneming.

Wat maakt AfterPay succesvol?

Volgens de kernwaarden van AfterPay wordt er altijd van buiten naar binnen gedacht. De retailer en de consument staan centraal; wat verwachten deze twee groepen klanten de komende jaren van AfterPay? Op basis van die analyse wordt het product constant ontwikkeld en verbeterd. Van den Berg: “Veel bedrijven weten dit, maar denken toch vanuit het eigen product en de huidige situatie.” Hij noemt ook de transparantie van AfterPay als succesfactor: “We hebben volledig heldere performance overzichten. Retailers kunnen bij wijze van spreken uitrekenen hoe   wij voor hen presteren en wat wij verdienen.” Tot slot vermeldt Van den Berg de partner die hij in 2014 vond in Arvato-Bertelsmann – eigenaar van onder andere RTL Group en Random House, actief in 63 landen – als doorslaggevend voor het succes in Europa. “Zij zijn al internationaal actief en hebben internationale ervaring. Dit maakt het uitrollen van onze internationale AfterPay business zoveel makkelijker.”

                                                    20110303 Stefan van den Berg - AfterPay (10) groot.jpg

“Wij praten vaak over ‘het stipje op de horizon’… Waar willen we heen? Waarom bestaan we? Wat willen we bijdragen voor onze klanten?”
 

De juiste mensen

In de eerste twee jaar kocht de geboren Drent de andere aandeelhouders uit. Zo kon hij makkelijker investeren en sneller schakelen en lag de focus waar hij moet liggen namelijk op de business. Ook bij de selectie van nieuwe medewerkers werd gaandeweg zorgvuldiger gehandeld. Daarover zegt hij: ”Ik denk dat we dit in het begin onderschat hebben. Nu zoeken we niet meer alleen medewerkers, maar uitsluitend de beste medewerkers met een verhaal. Mensen die de drive en de passie hebben om het bedrijf echt verder te helpen en andersom het bedrijf dat hen verder helpt in hun ontwikkeling.”

Een les die van den Berg als ondernemer zelf leerde was het loslaten van kennis-specifieke activiteiten als IT, projectmanagement, en financiën. “Laat de goede mensen die je hebt verzameld ook doen waar ze goed in zijn. Dan kun je je als ondernemer richten op de vraag waar het heen moet. Wij praten vaak over ‘het stipje op de horizon’… Waar willen we heen? Waarom bestaan we? Wat willen we morgen bijdragen aan het online betalingsverkeer? Hierop moet je constant hameren en dit moet bij elke medewerker bekend zijn. Dan krijg je een cultuur en een gerichte energie die helpen bij het maken van goede keuzes.”


“Nu zoeken we niet meer alleen medewerkers, maar uitsluitend de beste medewerkers.”
 

Ambitie

Ook de lange termijnstrategie is beredeneerd vanuit wat de klant wil en hoe de internationale online betaalmarkt zich blijft ontwikkelen. “AfterPay moet een ‘brand’ zijn waar de consument zelf om vraagt bij een webwinkel. Op dat moment zullen grote technologiebedrijven als Google, Apple, en Alibaba graag met ons samenwerken.” Zo is de cirkel met de kernwaarden rond. Voor grote spelers is de verbinding tussen AfterPay en de consumenten de incentive tot samenwerking. Die verbinding ontstaat uit een verregaand inzicht in de behoeften van consumenten en retailer. Dit inzicht heb je tenslotte alleen wanneer je als bedrijf echt vanuit je klanten redeneert.

Van den Berg wil met AfterPay graag een rol spelen in de constant veranderende wereld van het online betalen. “Ik zou het erg jammer vinden als over een paar jaar de hele Nederlandse betaalindustrie wordt gedomineerd door buitenlandse partijen, iets dat ik helaas nu wel op ons zie afkomen. Ik denk dat de wereldwijde financiële krachtenvelden op dit moment opnieuw verdeeld worden op basis van het vermogen bepaalde technologieën om te zetten in nieuwe businessmodellen en massaal uit te rollen bij het grote publiek.”

“AfterPay moet een ‘brand’ zijn waar de consument zelf om vraagt bij een webwinkel."


Meer lezen over ondernemerschap en snelle groei?

Wilt u meer interviews lezen met succesvolle ondernemers die de afgelopen jaren financieel verantwoord wisten te groeien? Download dan dit eBook '15 geheimen van succesvolle ondernemers.'

Download eBook succesvolle ondernemers

Gelijkaardige publicaties