Artikel
Geschreven door Bruno Saman
Posted on 10-07-2013

Stijging export zorgt voor herstel transportsector in 2014

34 keer gelezen

Volgens de voorspellingen van het ING Economisch Bureau behoort het financiële noodweer dat boven de transportsector hing, tot de verleden tijd. En na regen komt immers zonneschijn. Een toename van de export in de tweede helft van dit jaar zal volgens de rekenmeesters  zijn vruchten afwerpen in 2014. Weliswaar spreken we over een volumeherstel van één procent, maar de kentering in de transportsector lijkt hiermee een gegeven te zijn.

Logistieke dienstverlening groeit

Helaas geldt het verwachte herstel niet voor alle takken van sport binnen de transportsector. Zo verkeert het wegtransport met een vermoedelijke krimp van 1,7 procent ook in 2014 nog in zwaar weer. Hier liggen een krimpende bouwproductie, lagere consumentenbestedingen en internationale concurrentie aan ten grondslag. De logistieke dienstverlening komt als grote winnaar uit de bus en presteert met een volumegroei van 0,6 procent het best. “Logistieke dienstverleners blijven door hun logistieke expertise, netwerk en internationale oriëntatie het best gepositioneerd om zich financieel te onderscheiden,” aldus Machiel Bode, sectormanager logistiek en transport.

Middelgrote ondernemingen hebben het moeilijk

Als ondernemer binnen de transportsector kunt u nu niet op uw lauweren gaan rusten en vertrouwen op de goede afloop. De Nederlandse transportmarkt kent maar liefst zo’n 30.000 transportbedrijven, waarbij met name de middelgrote ondernemingen met 30 tot 50 vrachtwagens in financieel noodweer verkeren en ernstig rekening moeten houden met een definitieve nekslag. De Nederlandse markt is al enkele jaren ondergedompeld in een fikse crisis en binnen het internationale vrachtverkeer moeten steeds meer ondernemingen het afleggen tegen hun goedkopere Oost-Europese collega’s. Daar waar de grote transportondernemingen met hun investeringscapaciteit een ondergang weten te voorkomen en de kleinere bedrijven te maken hebben met weinig kosten, lijken de middelgrote ondernemingen op grote schaal het kind van de rekening te worden.

Voorzichtigheid is geboden

Nu maar hopen dat de rekenmeesters van de ING met hun verwachtingen het bij het rechte eind hebben en de Nederlandse export blijft groeien. Transporteconoom Rico Luman: ''Ik verwacht de komende maanden geen nieuwe piek, maar ik denk wel dat het aantal faillissementen voorlopig op een hoger niveau blijft dan eerdere jaren.'' En met de wetenschap dat er vorig jaar nog 509 ondernemingen hun deuren moesten sluiten, kunnen de slingers binnen de transportsector voorlopig nog niet opgehangen worden en is een kleine glimlach beter op zijn plaats. Er is immers nog veel werk aan de winkel.

Whitepaper over de transport en logistiek sector

Meer weten over trends en ontwikkelingen in de transport en logistiek sector? Eerder dit jaar publiceerde Graydon een whitepaper en brancheonderzoek over deze sector.