Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Storytelling: perceptie is realiteit

Voortbordurend op mijn vorige blog over native advertising, ga ik vandaag in op het concept ‘storytelling’. Welk effect heeft het verhaal van uw bedrijf op ons brein?

Het totaal vormt het verhaal

We leven momenteel in een hyperconnected world; iedereen staat met iedereen in contact en leeft onder een vergrootglas. Dit geldt ook voor u als bedrijf. De mening die men creëert over u als bedrijf staat of valt niet met alleen een product of dienst. Het gaat om het totaalplaatje. Bent u maatschappelijk betrokken? Hoe gaat u om met medewerkers? Wat doet u met klachten? Denkt u na over duurzaamheid? Vertelt u op dit moment een consistent verhaal over uw bedrijf aan de wereld om u heen?

Verhalen vertellen in het bedrijfsleven

Kracht van storytelling

Het verhaal over uw bedrijf uitdragen is een krachtig en effectief communicatiemiddel. Door het vertellen van verhalen communiceren wij mensen onderling. Wanneer we met iemand spreken over iets dat we hebben meegemaakt, doen we dit in verhaalvorm. Wanneer iemand ons iets vertelt, gebeurt dit in verhaalvorm. Ons brein is gewend om informatie op deze wijze te verwerken. We doen het namelijk iedere dag ontelbare keren. Sinds mensenheugenis. En van kinds af aan.

Verhalen vertellen

Visual storytelling

De kracht van storytelling vindt zijn oorsprong in ons brein. We vertellen een verhaal, en de ontvanger bouwt er op zijn eigen manier een verhaal om heen, tekent een stripverhaal om uw verhaal heen en geeft het verhaal vervolgens een plekje. Dit betekent dat iedere ontvanger een verhaal op een andere manier in zal vullen, ook al zagen we in het filmpje op het native advertising blog dat ons brein wel degelijk visueel gemanipuleerd kan worden.

Een visuele onderbouwing maakt uw verhaal dus sterker; de ontvanger krijgt zo al plaatjes aangereikt voor zijn eigen stripverhaal.
Betuwe flipje verhaal

Uw verhaal blijft zo beter hangen in het brein van de ontvanger. Wij mensen zijn immers visueel ingesteld. Het is niet voor niets zo dat visueel geïllustreerde blogs beter worden gelezen dan wanneer het alleen een lang en gortdroog verhaal is. De Telegraaf leest mede zo lekker weg door haar illustraties, het spelen met de opmaak en de bewuste variatie in de grootte van de krantenkoppen.

Storytelling als branding tool

Wanneer we storytelling als branding tool accepteren, moeten we bedenken hoe we als bedrijf willen overkomen (welke emotie wilt u overbrengen), welke delen van het verhaal we willen vertellen, maar nog belangrijker welk deel we ter interpretatie overlaten. Een ander aspect van ons brein is namelijk dat het zelf ‘gaten’ opvult. Met andere woorden, we staan open voor suggestie. Veel marketeers maken hier al effectief gebruik van. Oorzaak en gevolg lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar in de wereld van de marketeer is niets minder waar. Laat daarom ook ruimte in je verhaal. Niet alle (technische) details van een product zijn nodig om indruk te maken op de lezer. En wederom: een afbeelding van die ene nieuwe hydraulische pomp die uw bedrijf heeft ontwikkeld, liefst nog in een praktijksituatie, kan boekdelen spreken.

Samenvattend: een eigen verhaal voor verschillende doelgroepen

Een goed verhaal zorgt ervoor dat iemand een eigen visie, zijn eigen realiteit, creëert. We geven onze eigen draai aan het verhaal en associëren dit met normen en waarden die wij belangrijk vinden. Voor een effectieve marketingcampagne is dit ongelooflijk belangrijk. In plaats van iedereen over dezelfde kam te scheren - door informatie te ‘pushen’ die de zender belangrijk acht – zal een verhaal voor iedereen een andere impact hebben. Het zal bepaalde gevoelens oproepen. Hieraan wordt waarde toegekend en zodoende wordt er een eigen mening gevormd. Segmenteer daarom voor marketingcampagnes uw doelgroepen en kies voor elke doelgroep een andere insteek.

Waarom verhalen vertellen?

Gelijkaardige publicaties