Artikel
Geschreven door Mark Beekman
Posted on 07-07-2014

Succesvolle B2B-marketingcampage begint intern

611 keer gelezen

Wie kent het niet: een op papier briljant uitgedacht concept dat in stilte sterft. In plaats van een big bang is het direct na de livegang business as usual. Hoe intelligent uw strategie ook is, hoe doordacht uw tactiek: een B2B-marketingcampagne levert pas écht succes op wanneer u het hele bedrijf in beweging krijgt.

B2B-marketing draait niet om grote above the line campagnes, maar om relaties, connecties en de gunfactor. De afdeling Marketing sluit geen deals. Nee, het zijn de medewerkers van afdelingen als Verkoop, Accountmanagement en Service die de deals sluiten voor uw bedrijf. Uw marketingcampagne is de voorzet, zij koppen de niet te missen kansen in. Als zij uw campagne tenminste dragen. Daarvoor is een goede interne campagne noodzakelijk.

Een B2B-marketingcampagne levert pas écht succes op wanneer u het hele bedrijf in beweging krijgt.

6 stappen voor een goede interne campagne

1. Laat Sales, de Servicedesk en Accountmanagement meedenken

Afdelingen als Verkoop, Accountmanagement en Service hebben de kennis over wat uw klanten beroert en beweegt. Zoek daarom vanaf het begin van de ontwikkeling van uw marketingcampagne intensief de verbinding op met deze afdelingen. Betrek ze bij uw campagne en help hun kennis om uw concept te toetsen en te verbeteren. Laat ze meedenken en zorg dat ze vanaf het vroegst mogelijke stadium mede-eigenaar worden van uw campagne. Dat voorkomt na livegang van uw campagne een tierende servicemanager op uw afdeling, omdat u hem niet goed had geïnformeerd over die grote klantenmailing die zijn afdeling veel extra vragen oplevert. Lees in dit artikel meer over hoe u draagvlakken creëert binnen de organisatie om uw marketingvisie uit te rollen.

2. Zorg voor interne superpromotors

Uw campagne moet gedragen worden. Zoek de invloedrijke personen binnen uw bedrijf op en toets uw ideeën bij hen. Geef ze een sneak preview en laat ze uw idee eens toetsen bij de klant. Maak ze enthousiast en zorg dat ze dat enthousiasme bij livegang overdragen. Kijk hierbij een deurtje verder dan de afdelingen Verkoop, Accountmanagement en Service. Zoek juist ook afdelingen als Productie, IT, Legal en Operations op. U hebt ze allemaal keihard nodig om van uw campagne een succes te maken.

3. Houd een interne competitie

Bij veel campagnes krijgt de klant een tijdelijk voordeel. Zorg dat alle werknemers ook een voordeel hebben. Organiseer bijvoorbeeld een wedstrijd, waardoor hun bijdrage aan uw campagne ook beloond kan worden met een mooie prijs. Niet alleen voor de klantcontactafdelingen; mobiliseer het gehele bedrijf.

4. Kies een pakkende interne campagnetitel

Uw collega’s hebben net zo weinig tijd als u. Vermoei ze daarom niet met lange presentaties of uitgebreide documenten. Maak uw informatie toegankelijk, opmerkelijk én voor elke afdeling toepasbaar. Zorg dat uw collega’s weten wat u van hen verwacht. Wat goed werkt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen is een interne campagnetitel. Bij interne verandertrajecten gebeurt dit vaak al op succesvolle manier; pas dezelfde methode toe bij uw marketingcampagne. Ik geef verderop een voorbeeld hiervan.

5. Lanceer uw campagne groots

Gebruik het momentum van de lancering van uw campagne om een eenheid binnen uw bedrijf te creëren. Zet een interne guerrilla-actie op om iedereen op de hoogte te houden. Beperk u niet tot één kanaal, maar verras uw collega’s op meerdere plaatsen en momenten. Dit is het moment waar u met het hele bedrijf al een paar maanden naartoe leeft. Vier dit moment met elkaar.

6. De kracht van de herhaling

Laat geen windstilte vallen na de interne lancering. Zorg voor frequente nieuwe informatie en deel ook de campagneresultaten op regelmatige basis. Houd de campagne levend, ook intern.

Operation Snowball

Bovenstaande actiepunten helpen u om dé motor van uw campagne op volle toeren te laten draaien: uw collega’s. Stel hen in staat om op elke denkbare wijze een bijdrage te leveren. Bij een (potentiële) klant, via social media of door elkaar te helpen. Op die manier wordt uw campagne een bedrijfsprestatie in plaats van slechts een marketingfeestje.

Voor Graydon organiseerde ik een grote interne campagne met de naam “Operation Snowball”, als kick-off voor de Graydon Award Campagne. Operation Snowball resulteerde in een zeer actieve bijdrage van de klantcontactafdelingen in het overhandigen van de ‘Financieel Gezond Awards’ en van alle medewerkers in het communiceren van deze campagne via social media. Het gevolg? Extra veel media-aandacht voor de winnaars van de awards en voor Graydon. 

Andere voorbeelden van goede interne marketing vindt u in dit artikel van Forbes over het belang van medewerkers bij de branding van een bedrijf. Doe er uw voordeel mee. Vind in dit artikel meer inspiratie voor uw marketingcampagnes in 2014.

Wilt u meer weten over interne marketing, B2B-marketing of een ander marketingonderwerp? Ik wissel graag van gedachten met u. Stuur mij gerust een e-mail op m.beekman@graydon.nl of een berichtje via LinkedIn.

Download gratis de beste B2B Marketing Blogs 2014

Met deze bundeling van beste Graydon blogs uit 2014 rondom B2B Marketing bent u weer helemaal op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen! 
Beste B2B Marketing Blogs 2014