Bugalla en Narvaez waarschuwen voor te veel nadruk op kostenefficiency. Om de risico’s in kaart te brengen stellen zij voor een supply chain risicobeoordeling uit te voeren. Dit proces kan worden gebruikt om de oorzaken en gevolgen van een potentieel risico-evenement te onderkennen, waarna een actieplan kan worden opgestart dat gericht is op het beperken van de ernst van de verstoringen of het voorkomen ervan.
Volgens de auteurs is het uiteindelijk het beste een model te vinden waarin diverse functies als crisismanagement, risicoanalyse en business planning samenkomen. Het voorkomen en tijdig onderkennen van de verschillende risico’s die samenhangen met, bijvoorbeeld, verkorte doorlooptijden en just-in-time voorraadbeheer, kan u namelijk nog veel meer voordeel opleveren. Bugalla en Narvaez geven in hun opiniestuk het voorbeeld van de Japanse tsunami. Toyota en General Motors (GM) hadden beiden enorme problemen met hun toeleveranciers door de noodsituatie, maar GM was er min of meer op voorbereid door scenarioplanning en risicobeleid en kon daardoor de schade enorm beperken.
Er zijn nou eenmaal altijd factoren die u niet helemaal, of helemaal niet, in de hand hebt. Risico = kans x gevolg. Hoewel de nadruk op kostenefficiency een logisch gevolg is van dalende omzetten en toenemende concurrentie, is het van belang dat organisaties hierdoor niet blind worden voor de gevolgen.