Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Tegenspraak valt niet te organiseren

Veel CEO’s zeggen dat ze tegenspraak in hun bedrijf aanmoedigen. En er is niemand die ze daarin durft tegen te spreken… 

Kritiek is niet lastig

Tegenspraak is belangrijk op de werkvloer. Als niemand zegt dat het misschien anders moet, kan bedrijfsblindheid optreden. Met uw ogen dicht loopt u onherroepelijk tegen een muur. Maar hoe zorgt u ervoor dat medewerkers hun mening durven te geven? Wie kritiek geeft, wil niet als lastig worden gezien. Want dat zou de eigen loopbaan kunnen schaden. En als er voor het gevoel niemand luistert, wat heeft het dan voor zin uw mening te geven?

Organiseren?

Ik lees regelmatig interviews met CEO’s die trots melden dat ze tegenspraak in hun bedrijf hebben georganiseerd. Een ‘contradictio in terminis’ noemden we dat op school. Tegenspraak laat zich per definitie niet organiseren. Bij Graydon houden we kwartaalsessies. In afzonderlijke discussies (met 35-40 medewerkers per keer) wordt verantwoording afgelegd. Maar dat betekent niet dat onze mensen slechts eens in de drie maanden hun zegje mogen doen. Ik wil juist dat er aan de bel wordt getrokken als dat nodig is. Niet eens per kwartaal, maar als het moet elke dag.

Een cultuur waarin iedere medewerker zijn mening durft te geven, vereist dat u als leider kritiek niet ziet als ondermijning van uw gezag.

Glans

Dat vereist een cultuur waarin tegenspraak als iets positiefs wordt gezien. Een bedrijf waarin iedereen snapt dat er zonder wrijving geen glans is. Ik denk dat de CEO hierin een belangrijke rol heeft. Een cultuur waarin iedere medewerker zijn mening durft te geven, vereist dat u als leider kritiek niet ziet als ondermijning van uw gezag. Tegenspraak is juist een teken van vertrouwen. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en serieus genomen. Ze zijn betrokken en durven op te staan als ze vinden dat hun mening gehoord moet worden. Een beter compliment kan uw bedrijf niet krijgen.

Leiding geven

Hoe krijg je dat als CEO (of manager) voor elkaar? Ik denk dat het sleutelbegrip ‘verbinding’ is. Blijf verbonden met uw medewerkers en met uzelf. Goede leiders kijken niet alleen naar wat zij willen bereiken, maar accepteren ook dat niet alles wat zij willen ook op dat moment mogelijk is. Leiderschap is altijd afhankelijk van de context. Soms is het nodig om mensen heel duidelijk aan te geven wat er moet gebeuren. Het andere moment kan worden volstaan met het aangeven van een richting of doel. En natuurlijk speelt u als CEO een rol. Maar doe dat vol overtuiging en authentiek. Goed leiderschap begint bij leiding geven aan uzelf!

Gelijkaardige publicaties