Telemarketing
Terug naar overzicht
blog

Telemarketing. Passé of booming business?

Van de week hoorde ik het nog: ‘Telemarketing is zo passé!’ En inderdaad, telemarketing heeft een ouderwetse en negatieve associatie bij de marketeer van nu. Ook de resultaten van veel telemarketing acties vallen vies tegen. Waar gaat het mis bij deze ooit zo populaire methode om B2B leads te werven? Hoe kun je telemarketing succesvol inzetten om B2B leads te werven?

Slechte bellijsten

Een telemarketing actie faalt vaak doordat er in de database duizenden en duizenden bedrijfsnamen staan. Hoe help je het verkoopteam dan om te bepalen wie te contacten? Verkopers klagen dat ze de juiste persoon niet aan de telefoon krijgen, de bedrijven niet geschikt zijn en de gegevens niet meer up-to-date.

Kwaliteit boven kwantiteit

Dus hoe ga je over tot een succesvolle telemarketing actie? Regel één bij het samenstellen van de lijst is kwaliteit boven kwantiteit. Het bellen naar een enorme lijst van bedrijven lijkt misschien een goede manier om érgens raak te schieten, maar je mist het doel. Het enige resultaat is gefrustreerde verkopers die moeten schieten met hagel.

Werken aan een effectieve bellijst

Het eerste wat je moet doen is dus in het bezit komen van een partner die je kan helpen met een zeer toegesneden telemarketing lijst. Door hier nét iets meer aandacht aan te besteden, wordt het voor sales stukken makkelijker om binnen te komen, waardoor de effectiviteit van deze (vooral new business-) sales met sprongen omhoog kan.

Wees gedetailleerd

Beschrijf hiervoor als allereerste de ideale klant voor ieder product of dienst. Sorteer dus niet alleen op branche, bedrijfsomvang  en geografische locatie, maar beschrijf álle kenmerken. Nieuwe technieken die recent ook de Nederlandse markt hebben bereikt, maken het mogelijk om via een zoekmachine alle zoektermen die voor jouw doelgroep van toepassing zijn te koppelen aan je telemarketing lijst. Doordat je als het ware ‘googlet’ binnen een bedrijvendatabase, pik je er zo de ideale prospect uit. Dé basis voor een succesvolle telemarketing campagne.

Zo bereik je een significant hogere conversie tegen lagere marketingkosten. Telemarketing opnieuw uitgevonden: met deze nieuwe vorm van telemarketing boomt je business!

Gelijkaardige publicaties