Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 16-06-2014

Tijd besparen met deze 5 gratis social media tools

100 keer gelezen

Het managen van sociale media en delen van content via Facebook, Twitter, Google+ en Instagram uit naam van een merk kan ontzettend veel tijd in beslag nemen. Tijd waarvan het resultaat niet altijd direct meetbaar is. Hoewel social media bewezen resultaat oplevert, is het van belang dat u uw platformen zeer efficiënt inricht. Met deze 5 gratis social media tools bespaart u een hoop tijd (en kosten).

Er bestaan gelukkig een hoop, veelal gratis, tools die u kunnen helpen om content sneller te verspreiden en efficiënter te luisteren naar uw doelgroep. In dit blog deel ik 5 social media tools die u helpen bij het effectiever manager van uw social media kanalen.

5 handige social media tools

1. Buffer

Misschien wel de mooiste functie van Buffer is, naast zijn gestroomlijnde interface, het feit dat u uw boodschappen vooraf kunt inplannen op dag en tijd en in de wachtrij kan zetten. Daarnaast is het ook mogelijk om uw bit.ly account of andere link shortener te koppelen, zodat de URL’s automatisch korter en beter traceerbaar worden. U heeft in Buffer ook inzicht in het aantal clicks, favorits en links, zodat u inzicht krijgt in welke content beter aansluit op uw doelgroep.

2. Hootsuite
Hoewel er wat overlap is tussen de functionaliteiten van Hootsuite en Buffer is Hootsuite met name een goede tool om te ‘luisteren’. In uw dashboard kunt u verschillende steams maken op topics of keywords, zodat u kunt volgen wie er over onderwerpen spreken die voor uw bedrijf belangrijk zijn.

Daarnaast ondersteunt Hootsuite meer sociale kanalen dan Buffer, kunt u met Hootsuite alle overzichten (streams) van uw kanalen in een enkel beeld volgen en genereert Hootsuite uitgebreide analytics. Dankzij de sterke integratie met Twitter is het ook mogelijk om te zien wie de volgers zijn van uw volgers en wie door hen nog meer gevolgd worden. U kunt zelfs de Klout-score van uw volgers zien, zodat het extra makkelijk is om influencers in uw sector te identificeren. Zo kunt u gemakkelijker een selectie maken van mensen met wie het extra loont om de interactie aan te gaan en een relatie op te bouwen.

3. Mention
Mention is handig voor het monitoren van het internet en sociale media. De tool maakt het gemakkelijk om online gesprekken bij te houden en in te springen waar nodig. U logt in op uw dashboard en u kunt direct meekijken en inspringen op gesprekken over keywords die u volgt. Het is ook nog mogelijk om alerts via de e-mail te krijgen. Dit maakt alles nog gemakkelijker! U kunt Mention gebruiken in combinatie met andere social listening tools zoals Google Alerts, Topsy, SocialOomph, en Twilert, omdat verschillende tools soms verschillende resultaten laten zien. Op deze manier krijgt u het meest volledige beeld van wat er online wordt gezegd. Er ontgaat u voortaan niets meer!

4. Tweepi
Dit is een handige tool voor het verbeteren van de effectiviteit van uw Twitter-kanaal. Tweepi helpt bij het managen van uw huidige volgers, maar ook bij het vinden van nieuwe. U kunt in een duidelijk overzicht zien wie u allemaal niet heeft “terug ge-followed” en vice versa. Ook kunt u gemakkelijk mensen un-followen waarvan u het idee heeft dat het niet (meer) de moeite waard zijn om te volgen. Een leuke functie van Tweepi is dat u Twitter gebruikers kan zoeken op basis van interesse, zodat u gemakkelijker aan nieuwe volgers komt waarvoor uw content relevant is.

5. Feedly
Feedly is een handige tool voor het bijhouden van de blogs die u wilt volgen. Of het nu gaat om het bijhouden van nieuwe, relevante informatie voor uzelf, of het vergroten van uw eigen bereik door middel van het reageren op artikelen op andere blogs: Feedly is de beste tool hiervoor. Feedly geeft in een helder overzicht nieuwe artikelen op door u gevolgde blogs weer en maakt het mogelijk om snel en efficiënt reacties te plaatsen. Zoals u weet kunnen nuttige reacties op andermans blogs zorgen voor meer exposure voor uw eigen blog.

Voeg direct de daad bij het woord en laat een reactie achter: zijn er volgens u nog andere handige tools voor het managen van social media die in dit overzicht ontbreken?