Artikel
Geschreven door Bruno Saman
Posted on 22-07-2013

Tijd voor een hittegolf in deze bevroren economie

34 keer gelezen

We hebben wel eens betere tijden gekend. Je hoeft de kranten maar open te slaan of de televisie aan te zetten en je wordt overspoeld door een tsunami aan negatieve berichtgeving over de huidige stand van onze economie, het bancaire stelsel, politiek Den Haag, het functioneren van de rechtspraak, etc. Ik zou nog even door kunnen gaan, maar daar ga ik u zeker niet mee lastig vallen. Buiten vechten immers de mussen om niet dood van het dak te vallen en uitgebluste landgenoten begeven zich massaal als kuddedieren naar de kust om de verkoeling van de zee te laten welgevallen. Het wordt ook weer eens tijd voor een hittegolf binnen onze economie. Een klimaat waarbij zakenpartners elkaar vertrouwen en niet afschieten met een motie van wantrouwen. Gebrek aan vertrouwen is een probleem in de hele economie. Hoe kan deze oververhitte motor weer tot functioneren worden gebracht?  

Vertrouwensonderzoek Graydon toont noodzaak tot financiële openheid aan

Dat we een algehele upgrade van het vertrouwen kunnen gebruiken, toont een door Graydon verricht onderzoek aan. Van de 443 ondervraagde bedrijven geeft maar liefst 84% te kennen dat het vertrouwen in de Nederlandse economie de afgelopen 5 jaar is afgenomen. Dit gebrek aan vertrouwen heeft zware gevolgen voor kredietverlening aan bedrijven en de totstandkoming van transacties. Als we niet oppassen, is straks de hele Neerlandse economie bevroren. Het onderzoek laat zien dat bedrijven zelf vertrouwen geven door open en eerlijk te communiceren en door gemaakte afspraken na te komen. 75% van de respondenten geeft aan dat openheid en financiële transparantie zorgt voor meer vertrouwen bij hun zakenrelaties. Dit betekent niet dat meteen alle troefkaarten open op tafel moeten worden gelegd, maar dat uw toekomstige zakenpartner een kijkje krijgt in uw financiële huishouding.

Openheid onderstreept goede reputatie onderneming

Een open keuken en 100% financiële transparantie is niet voor elke onderneming een kwestie van enkel het uitprinten van een Excel bestandje. Het zal tot gevolg hebben dat de rotte appels het veld moeten ruimen. Opgeruimd staat netjes zeggen we dan maar. De ondernemingen die een gezonde en transparante financiële huishouding hebben, zijn echter spekkoper. Zij komen in een vicieuze cirkel. Openheid onderstreept een goede reputatie en zal ook leiden tot vertrouwen bij kredietverstrekkers, leveranciers, afnemers en werknemers. En last but not least: een verbetering van de concurrentiepositie. Zo vormt vertrouwen als basis van goed ondernemerschap de motor van succes. Hier nog enkele tips op een rijtje:

  • Creëer vertrouwen binnen uw interne organisatie en bij uw zakenpartners.
  • Angst is een slechte raadgever. Niet terughoudend zijn met openheid.
  • Maak een open bedrijfsprofiel aan op Open Companies. Dit is een online platform met zakelijke informatie over alle bedrijven in Nederland.

> lees hier de whitepaper over financiële transparantie