Artikel
Geschreven door Eveline aan de Wiel
Posted on 04-10-2013

Tijdig betalen als onderdeel MVO-beleid

80 keer gelezen

Hoewel de betalingstermijn voor mkb’ers dit voorjaar wettelijk is vastgesteld op 30 dagen, worden facturen gemiddeld pas na 44,5 dagen betaald. De slechte betalingsmoraal heeft grote gevolgen voor de handelsketen. Tijdig betalen moet onderdeel zijn van het MVO-beleid van elke onderneming.

Wettelijke betalingstermijn

Eind 2011 haalden Nederlandse ondernemers opgelucht adem: in een persbericht kondigde het kabinet maatregelen aan om te late betaling van rekeningen tegen te gaan, om zo de lasten voor het bedrijfsleven te verminderen. “Tijdige betaling van de facturen zorgt ervoor dat de kasstroom van Europese ondernemingen wordt verbeterd, wat in tijden van economische neergang belangrijk is,” was te lezen in het persbericht. Toch duurde het tot 16 maart dit jaar voordat de belangrijkste maatregel die bedrijven moest beschermen tegen liquiditeitsproblemen werd ingevoerd. Op deze datum wijzigde de bepaling dat een betalingstermijn ‘niet onredelijk’ mocht zijn naar een keiharde betalingstermijn van 30 dagen.

Betalingsgedrag

De wettelijke betalingstermijn lijkt enig effect te hebben. Eind juli schreven we dat bedrijven hun rekeningen tegenwoordig sneller voldoen dan in 2011. Maar hoewel het betalingsgedrag is verbeterd, blijkt uit de Graydon Kredietmonitor Q2 2013 ook dat Nederlandse bedrijven hun facturen gemiddeld pas na 44,5 dagen betalen. In België bedraagt de gemiddelde betalingstermijn zelfs 69 dagen. Omdat debiteuren niet of te laat betalen, schrijven Europese bedrijven dit jaar € 350 miljard af, zo blijkt uit de European Payment Index 2013. Het openstaande bedrag van het Nederlandse bedrijfsleven bedraagt volgens een inschatting van incassobureaus zo’n € 6 miljard, schreef NUzakelijk onlangs.

Kettingreactie

Slecht betalingsgedrag van de één leidt tot een verslechterde liquiditeitspositie van de ander, schreef blogger Saskia vorige maand. Door facturen niet of te laat te betalen kan een kettingreactie ontstaan, want bedrijven die niet betaald worden voor hun diensten of producten, kunnen vaak zelf hun facturen ook niet meer tijdig voldoen. Zo ontstaat een breuk in de handelsketen die de groei van bedrijven remt, liquiditeitsproblemen veroorzaakt en zelfs tot faillissementen kan leiden. Met name kleine en middelgrote ondernemingen lopen gevaar.

MVO-betalingsmoraal

Financieel-directeuren schatten vorig jaar dat ruim drie op de vier rekeningen met opzet te laat worden betaald. Hoogste tijd voor een nieuwe betalingsmoraal. Het betalen van facturen binnen de wettelijk vastgestelde termijn van 30 dagen zou opgenomen moeten worden in het MVO-beleidsplan van iedere onderneming. Niet alleen om (collega)-mkb’ers niet in gevaar te brengen, maar om de gehele handelsketen te beschermen.