Artikel
Geschreven door Maartje Harding
Posted on 22-10-2018

Uw business laten groeien met behulp van Data Analytics

87 keer gelezen

In onze gedigitaliseerde wereld is het duidelijk dat het gebruik van data essentieel is voor het maken van grote en kleine beslissingen. Immers, als grote hoeveelheden informatie op een correcte manier worden geanalyseerd, kunnen hier waardevolle inzichten uit worden gehaald. Toch beschikken veel bedrijven nog niet over de juiste handvaten om hun data om te zetten in waardevolle inzichten. Zonde, want juist door een correcte analyse van de data kan uw onderneming winstgevend groeien.

Omdat er zoveel data te verzamelen is, is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Heeft u bijvoorbeeld geen tijd om uw aandacht te richten op het gebruik van data? Heeft u wel de data maar niet de tools om analyses uit te voeren? Of heeft u wel de tools, maar niet de data? Hoe structureer je de data en hoe analyseer je deze data? En waarom zijn Analytics van zulke grote waarde?  

Hoe wordt data-Analytics toegepast?

Laten we bij het begin beginnen: in uw dagelijks leven heeft u continu te maken met data die van u wordt verzameld, geanalyseerd en omgezet in bruikbare inzichten. Er kan bijvoorbeeld op basis van data die voortkomt uit check ins en check outs op NS-stations een analyse worden gemaakt over de loopstroom van reizigers. Data Scientists bij NS kunnen zo de doorstroming van reizigers optimaliseren.

Een ander voorbeeld is wanneer u Netflix kijkt. Heeft u zich ooit verbaasd over hoe gepersonaliseerd de genres zijn die u worden aanbevolen? Dit heeft ermee te maken dat Netflix een data-driven bedrijf is. Met 130 miljoen abonnees wereldwijd beschikken ze over een enorme hoeveelheid data, die veel informatie bevat over het kijkgedrag van de abonnees. Zij hebben bovendien enorme hoeveelheid microgenres gemaakt, waardoor heel specifiek kan worden bepaald waar u het liefst naar kijkt. Hoe meer Netflix laat zien dat het u kent,  des te groter de kans dat u abonnee blijft.

Breder getrokken naar het bedrijfsleven wordt duidelijk dat het gebruik van data-analyses essentieel en tijdbesparend is. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een klant meerdere vestigingen heeft, waarbij de ene vestiging het beter doet dan de andere. Data scientists kunnen een op maat gemaakte oplossing maken, waarbij ze analyses maken van de bestaande data rondom dit probleem en aan de hand daarvan inzichten kunnen geven in de achterblijvende resultaten. Hierdoor zien ze bijvoorbeeld dat de ene vestiging in een betere afzetmarkt ligt dan de andere, en kunnen ze op basis daarvan een oplossing ontwikkelen.

De valkuilen van big data-analyses

Met data-analyses kunnen er inzichten boven tafel komen die helpen bij het bereiken van uw doelen. Het wordt zo mogelijk om inzichten te krijgen in uw huidige markt, potentiële markten, uw klanten, klantgedrag en afwijkende patronen. U wilt natuurlijk geen algemene analyses, maar juist analyses die speciaal zijn voor uw bedrijf en inzichten bieden voor uw markt.

Tegelijkertijd heeft Big Data veelal kritiek te verduren. Er wordt gesuggereerd dat het grootheidswaanzin is, waarbij bedrijven in het wilde weg data verzamelen, maar hun analyses verkeerd interpreteren. Hoewel Big Data nu niet meer uit ons leven weg te denken is en steeds normaler worden, blijft het maken van goede analyses lastig: welke data is bijvoorbeeld bruikbaar voor analyses, en welke problemen kunnen op basis daarvan worden opgelost?

Toch kunnen de juiste toepassingen van machine learning en analyses zorgen voor waardevolle, winstgevende inzichten. Met de expertise van gedegen data scientists kunnen bruikbare analyses worden gedaan. Door de juiste tools te gebruiken, kunnen data scientists het gat sluiten tussen een overvloed aan data enerzijds en waardevolle inzichten anderzijds.

Op maat gemaakte analytics

Ook Graydon heeft een Analytics team vol data scientists en data engineers die gespecialiseerd zijn in het verwerken en visualiseren van data die de problemen van onze klanten kunnen oplossen. Hierbij maken ze gebruik van de enorme database waarover Graydon beschikt, vol met gestructureerde en ongestructureerde data. Door deze data vindbaar en toegankelijk te maken en te ordenen en te combineren, kunnen er voorspellende analyses, modellen en scores worden gemaakt op het gebied van big data, data science en machine learning. De Analytics tools stellen u in staat om betere zakelijke beslissingen te nemen en uw bedrijf te laten groeien.

Meer weten

Benieuwd naar het groeipotentieel van uw bedrijf? Kijk dan op de Analytics pagina.