Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Uw vordering sneller betaald krijgen?

Openstaande vorderingen zijn een flinke aanslag op uw werkkapitaal. Zeker nu het lastiger is om financiering rond te krijgen bij uw bank, is het optimaliseren van uw werkkapitaal de smeerolie voor uw organisatie. Door een betere samenwerking tussen sales en finance in een vroeg stadium, kunt u afschrijvingen op uw vorderingen voorkomen. 

Het stukje financieel beheer ligt in de praktijk voornamelijk in handen van de afdeling credit management. De insteek is vaak negatief bij het incasseren van vorderingen. De klant heeft immers nagelaten te betalen en moet overgaan tot betaling, soms  met alle confrontaties van dien. Natuurlijk hebt u recht op uw geld en moet er actie ondernomen worden. Hoe kunt u ervoor zorgen dat het incasseren van uw vorderingen soepeler verloopt?

Accountmanagement: let op openstaande vorderingen!

De accountmanager kan een belangrijke rol spelen bij vorderingen die te lang open staan. Nu zijn de rollen tussen de afdeling finance en accountmanagement nog erg gescheiden. Een goede accountmanager is in mijn ogen ook een financieel accountmanager. Niet alleen is de accountmanager verantwoordelijk voor het verbeteren van de tevredenheid bij de klant. Ook zou hij/zij de klant veel vaker moeten wijzen op het nakomen van gemaakte afspraken. 

Dit gebeurt in de praktijk echter onvoldoende. Het stukje relatiebeheer beperkt zich meestal tot de inkoper van de klant. De crediteurenbeheerder wordt vergeten, terwijl hij/zij verantwoordelijk is voor tijdige betaling van de gemaakte order. Betrek de crediteurenbeheerder al vroeg in het traject, zoals bij de onderhandelingen over de voorwaarden. Kortingen kunnen alleen geboden worden wanneer klanten tijdig betalen. Het helpt als de credit manager de inkoper heeft ontmoet, om het persoonlijke contact in te zetten tijdens afhandelingen van openstaande vorderingen. 

Breng uw stakeholders in kaart

Als advies wil ik meegeven om de crediteurenbeheerder mee te nemen in uw relatiebeheer. Relatiebeheer gaat verder dan de persoon die verantwoordelijk is voor (nieuwe) orders. Breng in kaart wie uw stakeholders zijn voor het gehele traject, van order tot cash, en zorg voor persoonlijk contact tussen alle partijen. 

Hebt u succesverhalen over uw relatiebeheer of een mening over dit onderwerp? Laat het mij weten!

Uw openstaande vorderingen verder beperken?

Voor meer informatie over het beperken van uw openstaande voorderingen en het voorkomen van wanbetaling kijkt u op ons downloadcenter. Zo vindt u daar de 10 meestgehoorde debiteurensmoezen en uw meest efficiënte antwoord.

Download de cheat sheet

Gelijkaardige publicaties