Zuivelsector
Terug naar overzicht
blog

Van boterberg en melkplas naar babymelkkrater

Gat in de markt groeit

Na de Chinese babymelk is nu ook de babymelk uit Nieuw-Zeeland vervuild. Wat een prachtkans voor de Nederlandse zuivelsector! De gesubsidieerde koeienmelk waarvan we in de zomer sowieso een overschot hebben omdat half Nederland in Frankrijk zit, wordt gedroogd totdat er een droge substantie overblijft. Die we voor veel geld wegzetten op de Chinese markt waar het eenkindbeleid de eerste barsten vertoont. Een groeiend gat in de markt.

Keteneffect

De melk wordt verscheept, of via luchttransport opgestuurd naar China. Twee vliegen in één klap: zowel voor de melkpartijen is dit natuurlijk fantastisch nieuws, als voor het Cargo transport. Het transport via de lucht liep toch al terug; een paar extra vluchten naar Shanghai zijn dus meer dan welkom. Met name als dit een structurele lijndienst wordt. Dan valt er vast te praten over kwantumkorting.

Bedenk eens wat dit met zich meebrengt aan werkgelegenheid en business potentie. Het is booming business voor de melkveehouder, voor de melktransporteur en voor de melkpoederproducent. En voor de transporteurs. Laten we deze kans dus alsjeblieft met beide handen aanpakken en als agile ondernemers snel inspelen op deze trend.

Wachten op het volgende schandaal

In eigen land is het potentieel tekort aan babymelk nauwelijks een punt; hier hadden we toch al de borstvoedingsmaffia. Wel moeten we zijn voorbereid op het volgende schandaal. Want als ik babymelkspion zou zijn, zou ik nu ook vreemde stofjes mengen door de babymelk uit Europa. Dan kan het volgende continent de groeiende vraag naar schone babymelk overnemen. Hierbij denk ik aan Zuid-Amerika. Daar hebben ze heel veel ruimte voor weilanden waarin de koeien heerlijk kunnen grazen om, naast de wereldberoemde biefstukken, ook smakelijke babymelk te produceren. Of heb ik nu een iets te romantisch idee bij de babymelkkoe?

Babymelkmarketing: greetings from Dutch Dairyland

Hoe vermarkten we onze babymelk ter plekke? Hoe dan ook een delftsblauwe verpakking met een wereldbol achter op de verpakking met een grote pijl naar een heel klein landje. En een spaarzegelprogramma erbij, waar wij Nederlanders zo dol op zijn. Sparen voor Hollandse gadgets (made in China): molens, klompen, bloembollen en Nijntje. Drop, hagelslag, stroopwafels en beschuit met muisjes. Met Google Translate kom ik een heel eind met de slogans:

  • Baby milk from Holland: 來自荷蘭的嬰兒奶粉
  • Heerlijk, helder, babymelk: 可愛,明亮,嬰兒奶粉

Een buitenkansje. De hoogste tijd voor een handelsmissie.

Gelijkaardige publicaties