Big data
Terug naar overzicht
blog

Van creditmanager tot zakelijke vraagbaak

Met het versturen van aanmaningen en het in kaart brengen van afschrijvingen haalt de creditmanager van vandaag het niet meer. Natuurlijk blijft hij zich bezighouden met financiële zaken, maar het wordt steeds vaker zijn taak de financiële informatie waarover hij beschikt te delen met andere afdelingen. De moderne creditmanager wordt daardoor het zenuwcentrum van organisaties en bedrijven. Heb je een vraag? Dan stel je hem aan je creditmanager.

Creditmanager nieuwe stijl

Het blijft apart hoe het binnenhalen van klanten en het verkopen van producten bij de meeste bedrijven hoog op de agenda staat - en dat betaald krijgen vaak vergeten wordt. Toch lijkt het erop dat die tijd achter ons ligt en dat het bedrijfsleven begint in te zien dat een goede creditmanager ervoor kan zorgen dat afschrijvingen van wanbetalers verminderen en dat de klanttevredenheid stijgt. De creditmanager ‘van nu’ heeft namelijk te maken met betalingen van klanten die in een veel dynamischere wereld leven dan enkele decennia geleden. Alles is voor klanten flexibeler. Het inkomen, de  tijdsindeling, etc. Bovendien moet alles sneller en gemakkelijker, want klanten hebben geen zin om tijd te verdoen aan iets triviaals als ‘lezen’. De creditmanager moet daarin mee als hij zijn facturen betaald wil krijgen en zijn doelstellingen wil halen. Hij moet zorgen voor meer betaalgemak, zodat klanten eenvoudig en snel kunnen betalen op de manier die hen uitkomt. Daarnaast moet hij zorgen voor een soepeler debiteurenbeleid, want op tijd betalen is door alle dynamiek tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Al met al zorgt hij er zo voor dat de effectiviteit van het bedrijf stijgt. 

Creditmanager aan tafel bij inkoop en verkoop

De creditmanager heeft extern te maken met veranderende klanten, maar ook intern wordt zijn werk anders. Het krijgen van krediet is voor veel bedrijven tegenwoordig namelijk een probleem. Door kasstromen te optimaliseren, is zo´n krediet vaak niet nodig. En wie vraag je dat te doen? Exact. De creditmanager. Hij kan een cashflowprognose opstellen voor beter inzicht in inkomende en uitgaande geldstromen en kan dus aangeven waar een eventueel cash surplus kan ontstaan. Ook kan hij het liquiditeitsbeleid van het bedrijf verscherpen – al staat hij daarin niet alleen. Hij heeft inkoop en verkoop bijvoorbeeld nodig om een optimalisatie te realiseren. Zo komt de creditmanager langzaamaan steeds vaker achter zijn bureau vandaan. 

Creditmanager aan tafel bij marketing

En dit gaat nog verder. Want ook marketing wordt steeds vaker gesprekspartner van de creditmanager. Er is zelfs een nieuwe term voor: ‘credit marketing’. Ook marketing heeft te maken met de veranderende klant, al is het aan de ‘voorkant’ van het bedrijf. De marketeer weet hoe hij klanten moet overhalen om producten te kopen. De creditmanager weet hoe hij klanten moet overhalen om snel te betalen. Door ze beiden aan tafel te zetten, wordt de kennis samengevoegd om debiteuren op het juiste moment, via het juiste communicatiekanaal en met de juiste boodschap te benaderen. Uiteindelijk is het doel daarvan tweeledig: sneller betaald krijgen én meer tevreden klanten (omdat ze op een bij hen passende wijze worden bediend).

Vraag het uw creditmanager

Inkoop, verkoop, marketing…ze willen (moeten!) allemaal met de creditmanager aan tafel om zijn financiële kennis over klanten en over de bedrijfsvoering te benutten. Hij wordt liquiditeitsbeheerder (om optimaal gebruik te maken van geldstromen) en informatiebeheerder (van gegevens die gebruikt kunnen worden om klanten te beïnvloeden). Langzaamaan ontstaat zo een situatie waarin hij op iedere vraag een passend antwoord moet kunnen geven. Heeft u er vragen over? Lees dan ook dit artikel getiteld ‘marketing voor creditmanagement' eens.
 

Gelijkaardige publicaties