Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Van de gebaande paden: ondernemers met lef

Ondernemen is risico’s nemen. Zonder risico’s geen kansen. Drie succesverhalen van Hollandse ondernemers die het aandurfden om tegen de stroom in te zwemmen.

1. Rinze-Jan van der Schuit (FibreMax)

Een enorme brug van zijn reusachtige kabels, dat was de droom van ondernemer Rinze-Jan van der Schuit. Na de succesvolle verkoop van zijn eerste bedrijf Filterservice Heerenveen in 2000, richtte Van der Schuit in 2003 FibreMax op, een bedrijf dat lichtgewicht kabels maakt voor applicaties in onder meer de offshore. Maar het ging niet meteen goed: Van der Schuit investeerde 4 miljoen euro, draaide de eerste jaren 600.000 euro verlies en zag zijn vermogen in snel tempo slinken. Toch lukte het FibreMax om uiteindelijk uit te groeien tot een wereldbedrijf met een miljoenenomzet dat hightech kabels levert aan Brazilië, China en de Verenigde Staten. Zijn doorzettingsvermogen in de eerste testjaren van zijn bedrijf heeft Van der Schuit een belangrijke technologische voorsprong opgeleverd. In het e-book ‘Technology Rocks’ vertelt Van der Schuit:

“Als ik nu stop met doorontwikkelen, ben ik zo ingehaald. Ik heb een grote sneeuwbal op een berg gelegd en ben er zelf voor gaan rennen. Als ik struikel word ik verpletterd, dus moet ik door blijven rennen.”

2. Ben Woldring (bellen.com / gaslicht.com / digitelevisie.nl / internetten.nl)

“Lef is onmisbaar om succesvol te ondernemen,” zei Ben Woldring, die op zijn dertiende internetondernemer werd, onlangs tegen NUzakelijk. In 1998 moest Woldring in het kader van een schoolopdracht een website maken. Hij maakte een vergelijkingssite met de verschillende tarieven voor telefonie: Bellen.com. Zijn site werd een succes en Woldring bleef ondernemen. Inmiddels is Woldring eigenaar van Bencom, een bedrijf met 35 medewerkers dat naast Bellen.com ook andere vergelijkingswebsites bezit, zoals Gaslicht.com, Digitelevisie.nl en Internetten.nl. In 2005 nam Bencom concurrent Energiewereld.nl over, een vergelijkingssite die op dat moment nauwelijks winstgevend was. Nu de prijsverschillen tussen energieleveranciers de laatste jaren flink zijn opgelopen, zijn de vergelijkingssites mateloos populair. Tegenover NUzakelijk vertelde Woldring:

“Er is lef voor nodig om juist in een moeilijke markt zo’n overname te doen. Maar daarmee waren we wel in één klap de grootste op het gebied van energievergelijkingssites.”

3. Taco en Ties Carlier (VANMOOF)

Eigenlijk waren er al genoeg soorten fietsen, gaf ondernemer Ties Carlier in 2009 toe toen hem gevraagd werd naar zijn plannen om samen met zijn broer Taco een nieuwe stadsfiets op de markt te brengen. “Als je vanuit een zakelijk oogpunt naar de markt kijkt, zou je zeggen: die is volledig verzadigd,” vertelde Carlier. “Toch ben ik ervan overtuigd dat we met de VANMOOF echt iets toevoegen.” De broers vroegen aan honderd vrienden aan welke eisen de ideale fiets moest voldoen, produceerden op basis van de antwoorden honderd fietsen die ze lieten testen, en kwamen zo tot het uiteindelijke ontwerp van de VANMOOF-fiets. Het vertrouwen van de broers in hun business-idee bleek gegrond. Het Nederlandse fietsenmerk VANMOOF is vandaag de dag verkrijgbaar bij honderden verkooppunten in veertig landen. De broers delen elk nieuw idee voor VANMOOF op hun Facebook-pagina, zo vertelde Taco Carlier aan tekstschrijver Marie Louise van Dorp.

“Met de reacties van mensen kunnen we ons idee nog beter doordenken en versterken. Als je het moet hebben van al je ideeën geheimhouden, dan kun je niet groeien.”

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties