Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Verhoog uw bedrijfswaarde met kennis en inzicht

Elke dag creëren we wereldwijd zo’n 2,5 triljoen bytes aan data. Dé kans om meer inzicht te krijgen in klanten en uw dienstverlening beter en efficiënter in te delen. Toch weten organisaties deze kans nog niet altijd te pakken. Hoe kan kennis en inzicht waarde toevoegen aan een organisatie?

Het belang van goede datakwaliteit

Om relevante inzichten te verkrijgen, is een goede kwaliteit van gegevens essentieel. Bij grote bedrijven zit nog veel oud zeer: uittreksels van de Kamer van Koophandel zijn in het verleden niet altijd opgevraagd. Hierdoor weten bedrijven soms niet eens precies wie een klant daadwerkelijk is. Daarmee lopen ze niet alleen het risico op een boete of sanctie van een toezichthoudende instantie vanwege het niet nakomen van de Customer Due Diligence (CDD)-verplichtingen, maar ze missen ook een uitgelezen kans om meer kennis te verkrijgen over hun klanten. En dat is zonde. Want achterhalen wie uw cliënten zijn is niet alleen wettelijk verplicht, maar kan ook interessante inzichten opleveren voor uw business. Neem bijvoorbeeld de NS. Wie een zakelijk abonnement wil aanvragen, moet zijn persoonlijke gegevens invullen én de gegevens van zijn bedrijf. Deze gegevens worden gecontroleerd en voilà, je bent klant. Zo’n proces is zeer efficiënt online te regelen, maar waarborgt wel de datakwaliteit. 

Om relevante inzichten te verkrijgen, is een goede kwaliteit van gegevens essentieel.

Meer kennis? Betere service!

Bij steeds meer organisaties groeit langzaam maar zeker het besef dat ze met de enorme hoeveelheden data die tegenwoordig beschikbaar zijn, goud in handen hebben. Toch kunnen bedrijven met de kennis en inzichten die kunnen worden verkregen met een goede data-analyse nóg meer voordeel behalen. Denk bijvoorbeeld aan een offertetraject. Wanneer u in een vroeg stadium kredietinformatie opvraagt van een potentiële zakelijke relatie, dan kunt u sneller ingrijpen wanneer de partij op het randje van een faillissement blijkt te staan. Zo voorkomt u dat u veel tijd en energie kwijt bent zonder uitzicht op resultaat.

Ook kunt u uw dienstverlening beter inrichten wanneer u goed inzicht heeft in de ontwikkelingen bij uw klanten. Wanneer een analyse van het cliëntenbestand van een bank bijvoorbeeld een stijging laat zien van het aantal eenmanszaken dat overstapt naar een flex BV-structuur, dan leert de bank dat deze klanten kennelijk behoefte hebben aan een andere dienst. Dit kan de bank doen besluiten om bestaande eenmanszaken op de hoogte te brengen van de voordelen. Ook kan de bank deze kennis benutten voor de ontwikkeling van nieuwe diensten.

De grote uitdaging

Maakt u al gebruik van de grenzeloze mogelijkheden die data biedt? Lees meer over de grote uitdaging (hoe maak je van al die ‘informatie’ bruikbare ‘kennis’?) in de blog van collega Hans-Peter Vloermans.

Wilt u meer weten over veilig en transparant zakendoen? Ga dan direct naar ons download center en download gratis onze eBooks en Whitepapers!

Ga naar download center

Gelijkaardige publicaties