Pers
Geschreven door Kobe Verheyen
Posted on 14-11-2014

Vertrouwen in lease- en verhuurmarkt neemt toe

144 keer gelezen

Mede door de economische heropleving is het marktsentiment in de lease- en verhuurbranche dit jaar verbeterd ten opzichte van 2013. Dat blijkt uit het brancheonderzoek dat Graydon ieder jaar uitvoert onder 4.000 bedrijven in Nederland en België. 65 procent van de bedrijven ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ter vergelijking: in 2013 was dit 61 procent. De sector verwacht ook meer winst te behalen via het gebruik van marketing en business intelligence.  Het onderzoek van Graydon toont aan dat bedrijven in de lease- en verhuursector dit jaar verwachten meer omzet te draaien. 65% van hen beoordeelt de groeikansen ook als goed of uitstekend.  “De belangrijkste redenen voor het optimisme in deze branche zijn de aantrekkende economie (20%) en de groeiende klantbehoefte (18%) naar lease- en verhuurdiensten”, zegt Group Marketing Director Mark Beekman. “Daarnaast zegt 46% van de ondervraagden dat hun groeikansen toegenomen zijn door een andere marktbenadering en propositie. Om dit in goede banen te leiden, verwacht 27% meer sales- en marketingpersoneel aan te nemen. Een goede klanttevredenheid wordt door de branche als voornaamste uitdaging gezien.”

Online marketing wint aan belang

Momenteel zegt 64% van de ondervraagden dat online marketing belangrijk tot zeer belangrijk is om meer business te genereren. Ook e-mailmarketing en het organiseren van evenementen blijven belangrijk. Slechts 17% ziet offline media zoals radio, print en televisie als belangrijk voor marketingdoeleinden

Meer winst via Business Intelligence

Van de respondenten geeft 31 procent aan marketing en business intelligence oplossingen te willen gebruiken om een meer klantgerichte benadering in te richten. Door meer klant- en marktinzichten op te doen en deze te gebruiken in klantcommunicatie, verwacht de lease- en verhuursector groei in omzet en winst te realiseren. Onder meer doordat marketing- en salesacties sneller opgevolgd kunnen worden. Volgens Mark Beekman valt voor lease- en verhuurbedrijven inderdaad nog veel winst te behalen uit het goed aanwenden van business en marketing intelligence. “Dit zal hen bijvoorbeeld in staat stellen om de potentiële markt op basis van de statistieken in kaart te brengen en om look-a-likes te bepalen op basis van bestaande klantgroepen.” Download het volledige onderzoek