Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

In vier stappen een bedrijf overnemen

Een bedrijf van de grond af opbouwen heeft zo zijn charme, maar een bestaand bedrijf overnemen kan ook voordelen bieden. Al het pionierswerk is dan immers al voor u gedaan. Er wordt omzet gedraaid, er is een klantenbestand, de beste leveranciers zijn geselecteerd en eventueel zijn een kantoor en personeel ook al voor u geregeld. Vaak zal de verkoper zelfs bereid zijn u in het begin op weg te helpen. Eigenlijk is er maar één nadeel. Een duur nadeel, want u heeft meestal een flinke portemonnee nodig. Omdat u uw euro maar één keer kunt uitgeven, vertellen we u graag waar u op moet letten bij het overnemen van een bedrijf.

Stap 1: de voorbereiding 

Eigenlijk start de voorbereiding eerst bij uzelf. Weet u écht zeker dat u uit het juiste hout bent gesneden en dat dit is wat u wilt? Ondernemen lijkt leuk, maar heeft ook nadelen (noem alleen al financiële onzekerheid en een chronisch gebrek aan vrije tijd). Bent u er klaar voor, dan is de eerste stap het op zoek gaan naar een geschikt bedrijf. U kunt hiervoor het handelsregister van de Kamer van Koophandel raadplegen. Hierin kunt u bijvoorbeeld bedrijven vinden in een branche die u aanspreekt. U kunt ook contact opnemen met brancheorganisaties, belangenverenigingen en bijvoorbeeld banken of overnamespecialisten. Daarnaast zijn er websites waarop u te koop staande bedrijven kunt vinden (Google maar eens op ‘bedrijf kopen’).

Stap 2: de uitwerking 

Heeft u eenmaal een bedrijf op het oog en weet u dat de huidige eigenaar geïnteresseerd is in verkoop, dan is het belangrijk zaken als de winstgevendheid, toekomstperspectieven en bijvoorbeeld de juridische structuur helder te krijgen. Bedrijven als Graydon kunnen u van deze informatie voorzien. Ook is het verstandig het verkoopmotief van de eigenaar te achterhalen. Gaat hij met pensioen? Heeft hij financiële problemen? Wil hij bij het bedrijf betrokken blijven? Als u dat weet, versterkt u uw onderhandelingspositie. Het derde punt dat in deze fase aandacht vraagt, is de financieringswijze. Betaalt u met eigen geld? Heeft u de bank nodig? Of zoekt u een alternatieve financieringswijze, bijvoorbeeld door gefaseerde overname waarbij u periodiek delen afbetaalt?

Stap 3: de onderhandeling

U weet wat u wilt, u weet wat uw financiële mogelijkheden zijn en u heeft zich in het over te nemen bedrijf verdiept. Tijd om te onderhandelen! Uiteraard wilt u een zo laag mogelijke prijs en de beste voorwaarden, maar vergeet de emotionele binding van de verkopende partij niet. U koopt zijn ‘kindje’. Dat vraagt gepaste onderhandelingstechnieken. Houd er bovendien rekening mee dat u mogelijk niet de enige geïnteresseerde koper bent. Start daarom met het opstellen van een intentieverklaring, zodat andere kopers even niet aan de onderhandelingstafel mogen plaatsnemen. Bedenk ook welke waarderingsmethode u wilt gebruiken. Er bestaan verschillende manieren om de waarde van een bedrijf te bepalen. Deze hebben ieder hun eigen voor- en nadelen, waardoor vaak een mix wordt gebruikt. Drie veelgebruikte methoden zijn: 

  • Intrinsieke waarde: Het verschil tussen bezittingen en schulden. Dit is een simpele berekening met als nadeel dat het een momentopname is en dat zaken als personeel, merkwaarde en toekomstige winst niet worden meegenomen. 
  • Rentabiliteitswaarde: Behaalde resultaten uit het verleden vormen het uitgangspunt. Hoewel deze methode veel wordt gebruikt, zegt ook deze niets over de toekomst. 
  • Discounted Cash Flow: Deze methode gaat uit van een financiële prognose voor de komende 3 tot 5 jaar. Nadeel is dat deze methode is gebaseerd op aannamen en voorspellingen.

Stap 4: de afronding

U bent met de verkoper uit het bod en de voorwaarden gekomen – en u bent klaar voor de overdracht. Laat uw enthousiasme dan de overhand nog niet nemen en laat eerst een ‘due diligence’ onderzoek uitvoeren. Als koper bent u verplicht alle beschikbare bedrijfsinformatie te onderzoeken op juistheid en volledigheid om zeker te zijn dat u een gezond bedrijf overneemt. Denk daarbij aan omzetcijfers, maar ook aan contracten met leveranciers, de kwaliteit van het personeel en bijvoorbeeld eigendomsrechten. Een accountant of bedrijfsjurist kan u hierbij helpen, maar u kunt bij bedrijven als Graydon ook veel relevante informatie opvragen. Komen er nieuwe feiten aan het licht? Dan kunt u uw intentieverklaring aanpassen en eventueel opnieuw onderhandelen. Lijkt alles in orde? Dan bent u klaar voor het zetten van uw handtekening. Laat uw overnamecontract dan opstellen door een notaris. Eventuele toekomstige geschillen worden aangepakt volgens de regels in het contract, dus het is belangrijk alle juridische aspecten goed dicht te timmeren. Hebben beide partijen getekend, dan gaat de akte terug naar de notaris. Is het contract vervolgens goedgekeurd en heeft u de overnamesom afgerekend? Dan begint het echte werk pas echt. U bent de baas van uw eigen bedrijf!

Meer informatie

Wilt u weten wat goede redenen voor een bedrijfsovername zijn? Lees dan ook dit artikel. En wilt u zich laten inspireren door succesvolle ondernemers? Dan spreekt het eBook 'de geheimen van 15 succesvolle ondernemers' u ongetwijfeld aan. U kunt het hier gratis downloaden.

Download eBook

Gelijkaardige publicaties