Google
Terug naar overzicht
blog

Vijf dingen van Google die uw leven veranderen (3/3)

In de eerdere twee delen van dit drieluik besprak ik vijf grote trends in de activiteiten van Google over de afgelopen tijd en maakte ik voorspellingen voor de komende vijf jaar. Bewegingen van de internet gigant zijn van bijzonder belang voor de online marketeer.

Het ging in deze serie om de volgende ontwikkelingen: Google’s wens om onze primaire ‘lens’ voor de wereld te worden, de kwaliteit en connectiviteit van het internet te verbeteren, ons huis “over te nemen”, onze gezondheid te verbeteren en een groter gedeelte van de buyer cycle te beheersen. Al deze ontwikkelingen hangen met elkaar samen. Met aan de ene kant de missie van Google en aan de andere kant haar verdienmodel. In dit laatste stuk ga ik dieper in op de betekenis van de acties van Google voor een ieder die zaken wil doen via het internet, en specifiek voor de marketeer of CMO die met een vooruitziende blik wil werken.

Bigger Big Data en Google Analytics

Voor het zakendoen op internet zijn alle vijf trends die in de twee eerdere delen van dit drieluik besproken zijn zeker interessant. Ze bieden allemaal namelijk extra aanknopingspunten om uw klant of buyer van de toekomst ten dienst te zijn met voor hem relevante content. Ook biedt de toekomst ons, als we inderdaad een explosie van wearables en slimme huizen zullen zien, wederom een wervelstorm van Big Data. Dit betekent ook voor bedrijven extra kansen om méér inzicht te hebben in uw klant, content en communicatie op alle niveaus dieper te personaliseren. Google Analytics zal dus een nog slimmere en nog meer uitgebreide tool worden.

Echter, wat de tool betreft is op dit moment de voorspelling dat Google meer informatie voor u als online marketeer en data-analist zal gaan verbergen. Op dit moment gebeurt het al met de herkomst van organisch verkeer en veel keyword-zoekopdrachten. Aan de ene kant beschermt Google hiermee de privacy van de particuliere, individuele internet gebruiker. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat het voor online marketeers en ondernemers moeilijker wordt om hun score op bepaalde zoekwoorden aan te tonen. Ondertussen maakt het toevoegen van bijvoorbeeld sensoren op uw lichaam en in uw huis, als u deze koppelt het internet, het steeds gemakkelijker voor Google om te begrijpen van welke online content uw hart sneller gaat kloppen.

De toekomst van online marketing

Één ding is duidelijk. Het is voor bedrijven die zaken willen doen via en met behulp van het internet van groot belang om de ontwikkelingen van de ‘regering van het internet’ op de voet te volgen. De stappen die in dit huidige en eerdere artikelen zijn beschreven en de stappen die Google de komende jaren waarschijnlijk gaat zetten, zullen wederom grote veranderingen met zich meebrengen.

Hoe zal de toekomst van het internet en dus online marketing eruit zien? Wie zal het zeggen. Het internet is een zeer jong medium en online marketing een even jonge discipline. Tegelijkertijd ontwikkelen ze beiden vanaf het begin razendsnel en is verandering de enige constante factor. Uit de missie van Google en haar track record op het gebied van wijzigingen in zoek-algoritmes, geven tezamen echter toch wat aanwijzingen.

Google: Missie versus Verdienmodel

De missie van Google is om alle informatie voor iedereen beschikbaar en bruikbaar te maken. Wat mij betreft zijn ze goed op weg. Het spreekt daarbij voor zich dat ze geld proberen te verdienen aan deze rol als centrale informatie-verzamelaars. Persoonlijk vind ik het etisch gezien prima dat ze hun omzet in principe proberen te betrekken van commerciële partijen die hun inzichten nodig hebben. Vandaar misschien het verbergen van bepaalde gegevens uit Google Analytics en het pushen van Adwords en andere betaalde advertentie diensten.

De slimme marketeer van de toekomst heeft dan bij de toekomstige koerswijzigingen van de informatiereus één houvast die uit de missie, investeringen en misschien vooral de track record van Google af te leiden valt. Spammy marketing content wordt bestraft en oprecht relevante en engagerende content wordt beloond. Dat zeggen woordvoerders van het bedrijf niet alleen keer op keer, dit zien we ook bij elke nieuwe wijzigingen in de algoritmen van de zoekmachine. Ook de ‘versluiering’ van Analytics is een aanwijzing in die richting. Google wilt niet dat u het systeem bespeelt. Het bedrijf wilt dat content zoveel mogelijk organisch gevonden en gedeeld wordt. Ook data verzamelen met sensoren in en om het huis en in wearables zullen bijdragen aan steeds pakkendere en persoonlijk toegesneden tekst, video, en audio materiaal. De toekomst staat dus open voor geweldige content!

Gelijkaardige publicaties