Google
Terug naar overzicht
blog

Vijf dingen van Google die uw leven veranderen(1/3)

Het internet is van iedereen en tegelijk is het niemands eigendom. Toch, als we één partij aan kunnen wijzen als de facto ‘regering’ of regelgever van het internet, is dat Google.

Met zijn bijna volledige dominantie op het gebied van internet search zijn de ontwikkelingen en keuzes van dit bedrijf van onschatbaar belang. Maar niet alleen search is van belang als het gaat om de invloed van de internetgigant op online marketing en zakendoen. Een drieluik blogs over de vijf veranderingen die we van Google verwachten in de komende vijf jaar en hun invloed op online marketing.


De invloed van Google in ons dagelijkse leven is onwaarschijnlijk groot. Voor velen is Google meer dan alleen zoeken naar sites op het internet, maar de leverancier van de basale software van hun belangrijkste levenspartner, de android smartphone. Ook iOS gebruikers en andere smartphones gebruiken van de chrome-browser, Google Search en prefereren Google Maps als navigatiesoftware onderweg.

Voor online marketeers, marketingafdelingen, webshop-houders en sales mensen is het kind van Larry Page en Sergey Brin wellicht nóg belangrijker. Google bepaalt de ranking van uw website en al uw online materiaal ten opzichte van concurrerend materiaal. Vervolgens biedt Google Analytics één van de meest complete en veelgebruikte methoden om de effectiviteit van uw online marketing te meten. Ook al is vanuit het kader van internationaal zakendoen op de middellange tot lange termijn de Chinese zoekmachine Baidu wellicht een serieuze factor. Google is vooralsnog duidelijk overheersend. Dit is de reden dat het zeer interessant is om een vooruitblik te geven van de ontwikkeling die in Google zullen plaatsvinden in de komende vijf jaar.

1. Onze belangrijkste interface voor de wereld worden

Wat dit betreft is de moeder van alle start-ups al geruime tijd goed op weg. Naast alle voorbeelden die nu al zo zeer gemeengoed zijn geworden dat we er niet eens meer bij stilstaan, zal er binnenkort nog veel meer mogelijk worden dankzij en via Google. Over enkele jaren zal het mogelijk zijn zo’n beetje uw gehele dag te leiden door de ‘bril’ van Google, letterlijk met behulp van Google Glass of anders met één van de vele andere wearables die we de komende jaren zullen zien die werken op basis van Chrome, Android of een ander Google-platform. Opgehaald worden door een zelf-rijdende auto die u vlekkeloos naar uw afspraken brengt? Dit zal hoogstwaarschijnlijk binnen enkele luttele jaren mogelijk zijn.

Wat hier bijzonder aan is, is het feit dat Google erop mikt om de primaire ‘lens’ te worden, oftewel interface tussen u en de gehele rest van de wereld. Aan het eind van dit drieluik kom ik terug op hoe dit te plaatsen valt in het spanningsveld tussen Google’s missie aan de ene kant en haar verdienmodel aan de andere kant.

2. De kwaliteit van het internet en de connectiviteit ervan verbeteren

Het is Google’s missie om “alle informatie in de wereld voor iedereen bereikbaar en nuttig te maken”. In een enigszins idealistisch essay maakte Mark Zuckerberg al het punt dat verbinding met het internet misschien wel een basaal mensenrecht zou moeten zijn. Hoe commercieel bedrijven als Facebook en Google ook mogen zijn, er valt wat te zeggen voor het gevoel van verantwoordelijkheid dat beide organisaties bij tijd en wijlen uitdragen. Zo heeft Google als één van haar speerpunten, naast het verbeteren van de infrastructuur in specifieke gebieden van de ontwikkelde wereld. Maar ook het verbinden van de “overige 50%” hoog op de agenda staan. Zowel de visionairs van Google als die van Facebook beseffen dat het de gehele wereldeconomie alleen maar kan versterken als we meer mensen online krijgen. Voor meer informatie over Google’s project ‘Loon’, een project om onder andere grote gedeeltes van Afrika aangesloten te krijgen op het internet, klikt u hier.

Benieuwd naar de overige 3 grote stappen die we van Google kunnen verwachten in de komende 5 jaar, en wat dit te betekenen heeft vanuit een marketing-oogpunt? U leest het in het vervolg op dit artikel. 

Gelijkaardige publicaties